Tibber

Hej! Jag använder Tibber, det digitala elbolaget som ger dig full kontroll och gör elräkningen lägre med smart teknik utan bindningstider och påslag. Testa du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för! Du har blivit inbjuden till Tibber!

Beställde lite igår för dom 1000 jag fick ihop igår… hos Tibber (skulle haft Rökvarnanaren också men fanns inte på lager):

2 gillningar

Hej! Jag använder Tibber, det digitala elbolaget som ger dig full kontroll och gör elräkningen lägre med smart teknik utan bindningstider och påslag. Testa du också så får vi båda 500 kr att handla smarta prylar för! Du har blivit inbjuden till Tibber!

Här är min Tibber-länk: Du har blivit inbjuden till Tibber!

Är tibber något o ha? Ska man ha rörlig eller fast pris? Bor i radhus

Kör idag Karlstads Energi, men jag är inte så insatt, men de är ju 2 olika kostnader på elen ? Ena är väll en avgift? Den är kvar hos karlstad? Medan den andra är förbrukning? Och den kan man gå över till med till tibber? Är tibber bindande?

Det jag tycker är intressant med Tibber är att man betalar självkostnadspris för elen och en månadskostnad på 39:- till Tibber. Det gör att de inte förlorar något på att man minskar sin elförbrukning vilket är något de vill hjälpa en med. Bla via smarta hemgrejer. Jag har precis bytt så jag vet inte ännu hur bra det funkar och om jag kommer att spara något på dem.
Den största anledningen till att jag bytte är att om man har en Nibe-värmepump så kan man koppla ihop den med Tibber så att det går att styra att den går när elen är billigare.

Elräkningen är uppdelad i två delar. Elnät och Elhandel. Elnät kan du inte byta leverantör på utan är alltid den som äger nätet där du bor . Elhandel är den del som du kan välja leverantör och kan byta till bla Tibber.

Tibber har ingen bindningstid.

2 gillningar

Okej, men jag har fjärrvärme, vad finns de för o koppla till den som kan styras via tibber ? Och brukar kommunerna bry sig om man kopplar in saker i den ? Jag äger boendet men tror kommunen äger själva fjärrvärme saken, där det är danfoss i

Fjärrvärme går på samma som elnätet. Alltså det är samma och enda leverantör.
Det är bara elförbrukningen som man kan välja vilket bolag man vill ha.
Har du ett ganska nytt hem och fjärrvärme är elförbrukningen inte den stora kostnaden.

Som Håkan säger så är det bara elförbrukningen som du kan flytta till ett annat bolag som Tibber och du har nog inte så stor förbrukning.
Du får räkna på om det är värt det. Vad betalar du idag per kwh och ställa det mot hur mycket får du betala med Tibber.
Jag tycker att elbolag är något man bör se över med jämna mellanrum på samma sätt som man bör se över försäkringsbolag och bank med jämna mellanrum. Dels för att spara pengar och dels premiera de bolag som är bra.

65,00 öre/kWh Idag.

Är det bara e-handeln?

Jag betalar idag med Jämtkraft 29,66 öre/kWh för handeln och 40 öre/kWh för elöveringen i elnätet.
Det är bara 29,66 som jag kan jämföra med Tibber då de 40 öre/kWh går till nätägaren.

Tibbers timpris just nu är 13 öre/kWh och topppriset var 24,90 öre/kwh.

I Maj låg elpriset på under 20 öre kWh.
Har ni frågor eller funderingar om elmarknaden kan jag hjälpa till ganska bra.
Min fru är marknadschef på ett elbolag. :wink:

1 gillning

Bra info. Då ser statistiken i Tibbers app ut att stämma. Enligt den så var snittpriset 16 öre/kWh för de senaste 30 dagarna

+39kr/mån till Tibber?

Det har jag inte tagit med. Mitt förra bolag har en avgift på 24:-/månad (40:- om man inte har lokalpris)

Tackar!

1 gillning

Har du fått det det fungera med Nibe? Blir så snurrig kring detta… Behövs ett abonnemang till Nibe, behövs extra prylar från Tibber? Orkar du får du gärna förklara lite och berätta hur du löst det :blush:

Mitt gamla elbolag har tre månaders uppsägningstid så jag får inte min el levererad av Tibber ännu. Har därför inte kopplat min Nibepump till Tibber ännu.
Som jag förstår det ska det räcka med att gå in i Tibber-appen och lägga till Nibe Uplink där. Logga in och sedan ska det vara klart.
Förutsatt att du har Nibe Uplink med premiumabonnemang. Det vill säga att du kan ändra på din värmepumps inställningar i appen.

1 gillning

Okej, tack. Och det kostar 250 kr/år? Svårt att hitta information om det tycker jag.

Yep, nåt som du köper från Nibe. Du kan börja med att installera Nibe Uplink-appen och ansluta den till din värmepump. Du måste vara vid värmepumpen för att göra det.

1 gillning