Politisk debatt (2021–2022)

Han var väl i alla fall ilsken så det räcker för twitter :slight_smile:

3 gillningar

Min farfar hade ett bra uttryck

Far du åt helvete så är du hemma när du dör…

1 gillning

Det där var faktiskt ett så intressant inlägg att man måste fundera lite. Självklart kan hans fingrar vandrat på tangentbordet utan tanke, men om inte är det klart intressant.

Lite tidigt men vissa detectives kan gå i pension vid 45 beroende på hur länge de jobbat inom polisen. Men medel är nog 55 i USA skulle jag tro. Men fyllde inte han 50 i första filmen :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Inte värre än att Alfons Åbergs pappa är 36 år.

2 gillningar

30 år inom militären som gäller för pension i USA, troligtvis samma med polis. Kallas serving the country.

1 gillning

För legionärer i Roms arméer var det 20-25 år för att få gå i pension. Åtminstone under Augustus. Allt hänger ihop.

Jag har en släkting som var i US Army. Han gick i pension när han var runt 50. Han köpte då en kamerabutik då fotografering var hans stora intresse. Butiken gjorde bara en liten vinst, men fyllde på den låga(enligt honom) pensionen, finansierade hans hobby och gav både honom och hustrun något att göra. Han var extremt nöjd med sakernas tillstånd. Pensionen var låg men å andra sidan slutade han ju ung så det var inte något han gnällde på. Nu är han snart 80 år och har sålt butiken.

5 gillningar

Jag har en bekant i USA som började i militären när han var 18 & pensionerade sig vid 48. Hade då bott i de flesta delstaterna och besökt de flesta länderna då han jobbade med cargo verksamhet, typ flygfraktade deras helikoptrar. Han slutade som chef för sin enhet med en pension på $4K i månaden och sjukförsäkringarna till hela familjen betalda livet ut. Nu har han precis återvänt till USA efter att ha bott 10 år på Nya Zeeland. Så han har ett tryggt & bra liv utan några psykiska men i motsats till många andra.

4 gillningar

Just poliser och sjukvården (mest sjuksköterskor och undersköterskor) i Sverige kan jag tycka borde få enormt mycket högre lön och pensionering tidigare

3 gillningar

Japp, helt sjukt underbetalda. Jag har svårt att förstå hur de får folk att ta dessa jobb på de premisserna. De som bestämmer borde skämmas när de tittar i sina egna lönekuvert.

2 gillningar

Tragiskt att väljer man fel jobb i USA så är man rövknullad…ursäkta ordvalet.

Så är det. Deras moral är ju rätt så märklig. Blir man krigsveteran och inte har gjort 30 år så blir man sopad under mattan. Sen har de sina veteran evenemang med någon krystad politiker som tackar de en gång om året. Men om de behöver sjukvård/rehabilitering blir det kalla handen.

1 gillning

Då får vi nog skaffa ett system mer likt i USA för att ha råd. Eller dra in på annat. Kanske barnbidrag till de som tjänar mer än 25k singel, 40k för sammanboende, eller andra sociala bidrag. Kanske vi kan dra in subversion av vindkraftverk och elbilar.

Kanske, men 7 miljarder om året till en familjevecka fanns det pengar till tyckte regeringen

Jag har inte koll på hur stadsbudgeten ser ut i detalj, men 7 miljarder skulle ge de anställda inom vården ca 5000/år i löneökning.

Högre lön känns ganska naturligt, men svårt. Lägre pension ska vi akta oss för, vi har svårt att få ihop antalet arbetade timmar redan idag. Det får direkt effekter så som kompetensbrist här och nu och det betyder väldigt mycket för hur balansen mellan skatt och storlek/kvalitet på välfärden ser ut.

Jag tittade en gång på system för att ge grupper med dålig arbetsmiljö tidigare pension. Det var svindyrt och enorma gränsdragningsproblem. Varje grupp på arbetsmarknaden med viss självaktning skulle börja argumentera för att de har en sådan arbetsmiljö att de skulle berättigas till tidigare pension. I något land jag kollade på hade radiopratare lyckat bli listade för tidig pension…

3 gillningar

Håller med dig om det. Man kan ju ta Grekland efter finanskrisen 2008 som exempel. Men man kan ju drömma och önska för de som gör dessa jobb och ibland riskerar livet