Stora elbilstråden (2020–2022)

Har ingen elbil men vill väldigt gärna ha en men ekonomin sätter helt enkelt stopp.
Problemet många ser angående elbilar är att man förväntar,eller snarare kräver,att laddning av elbil ska fungera på samma sätt som att tanka en fossilbil. Och när det inte går så avfärdar man elbilar som odugliga.

true… men ändå så ska man nog skilja på polis och polis.

Jag är övertygad en elbil skulle fungera för vissa poliser.
men sedan faller det på att volvo inte har någon elbil idag

1 gillning

det är just det som är så märkligt. Att ha elbil är en förändring, men inte till det sämre i mitt tycke

4 gillningar

Märkliga att i andra aspekter så kan man ändra beteende, jämka och acceptera “försämringar” men i detta fall så är det en omöjlighet.

Sant för icke utryckningsfordon funkar det fint och kanske även för vissa av dem också.

Håller med er båda. Man får tänka annorlunda bara. Är själv galet sugen på elbil och min nästa blir nog en sådan men vill ha typ en vanlig kombi men 100% el som kan lasta barnvagnar och all packning man åker runt med på sommaren.

Precis. Man stirrar sig nog blind på att polisen bara har uttrycknings fordon… Men de har säkert väldigt många “vanliga” skåpbilar som fraktar saker fram å tillbaka.

Det är exakt DÄR det stora problemet finns med elbil…
Det finns i princip 0 kombi elbilar.

Jag köper det argumentet bättre att man vill ha en kombi än att “man vill vara spontan och kunna åka var man vill”

3 gillningar

Japp, jag fattar inte varför det inte finns ännu. Skulle ju sälja som smör till barnfamiljer. Alla med småbarn behöver lasta, och när man är på bilsemester så är det alltid stopp med barn för att sträcka på benen, äta, kissa etc så perfekta stunder att ändå stanna och ladda.

Hoppas verkligen det kommer snart, jag är helt redo att gå över till el :heart_eyes:

1 gillning

Kombi är ju en väldigt svensk grej. Finns inte jättemycket kombi i andraländer faktiskt.

Men att du är så redo, det är därför du är min favorit :heart:

2 gillningar

Inte? Tänker typ V70 sålde väl som ett as världen över, VW passat likaså etc. Kanske är mest Europa iofs.

Naah :heart:

Om du tittar i Tyskland, Netherlands, Belgien, Frankrike så är det väldigt få kombi där.
Här i Dubai är det i princip obefintliga. De ända Kombi som man ser på gatorn här är Emirates Business Limo Service som är V70, och håller på att fasas ut mot BMW5 serie kombi.

Även i USA är det extremt ovanliga…lustigt nog.

1 gillning

Kollar man denna lista så är min tanke att det är en bit kvar tills utbudet och pris är där dom flesta tycker det är riktigt attraktivt. Tyvärr!:grimacing:

Vad händer om man fastnar i kö typ 5-8-10timmar med en elbil? Suger den mkt batteri? Tänker man startar och stannar många ggr, ac igång osv osv
Alternativt typ i en kö i 1-2-3h

Nu snackar jag inte att man stå där med fullt batteri utan efter man kört x antal mil

Säg jag har en Tesla 3 för att göra det enkelt, räckvidd säg 30 mil…
Jag har kört runt 20-23mil…hamnar i en sån kö

Ping @Stefan_Sandstrom

1 gillning

Det drar typ ingenting vid krypkörning.

8 timmar i kö vill du ha i en elbil jämnfört med fossilare. AC och sådant drar så väldigt lite.

1 gillning

Är så sjuuukt sugen på en HondaE… Men har min Polestar2a som är beställd så får snällt hålla mig till den.
Yngstadottern fyller 18 nästa år…får blir en HondaE till henne :slight_smile:

4 gillningar

Den är ju både gullig och ful på samma gång. :joy:

Vi får hoppas på ID.4 och ENYAQ :ok_hand:

1 gillning

Iknow!. I love it :).
Kör ju en i3 idag så är van med lite “konstiga” bilar.