Stora elbilstråden (2020–2022)

Tänk för fan inte på oss fattiga stackare. :joy::joy:

1 gillning

Byte av luren var tredje år nu då :joy:

1 gillning

Tycker de testerna är löjliga.
varför gör man inte likadana tester på bensin och diesel bilar?

jag tycker de borde testa laddhastigheterna istället.

tex audi etron gt säger 22.5min mellan 5-80%. vilket den faktiskt gör... jag har fått på 21 min tom

Polestar säger 40min till 80% vilket jag tror är i överkant. Brukar landa på 35 min

Tesla MY säger 275km på 15min... där jag jag lite skeptisk men det rör sig säkert runt och nära de siffrorna

1 gillning

Passat är väl på väg som elbil? Lite förvirrad av konceptens namn bara. Uppgifter säger lansering -24 för kombin. Sedanen -23

Nu slipper vi äntligen abonnemangskostnaderna för att kunna använda Ionity utan ockerpriser.

1 gillning

Med reservation för att värmen gör mig långsam, men detta erbjudande utan att binda sig hos Ionity går break even när man laddar ca 200 kWh per månad? Prisskillnaden är ca 1 kr/kWh och abonnemanget kostar 200 kr. Eller? :thinking:

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Stora killgissartråden

Japp. Fast om du laddar hemma så hör det till ovanligheterna att du laddar längs vägen mer än någon gång ibland. Det är därför det är störigt att ha ett månadsabb löpande när det inte används på flera månader.

Håller helt med, kör dock en del i tjänsten så 150 kWh per månad är inte ovanligt men 200 kWh händer inte ofta och då föredrar jag ju att slippa abonnemang.

Från sajten:
image

EU-parlamentet röstade ikväll igenom ett förslag om att helt förbjuda försäljning av nya bensin- och diesel-bilar inom EU med start 2035.

Man var dock inte eniga. EPP-gruppen som Moderaterna och Kristdemokraterna ingår i ville hellre se att den så kallade marknaden hade löst det hela. Dock med hjälp på traven genom att det endast skulle få sälja 10% fossildrivna bilar.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Liberalerna och Centerpartiets olika partigrupper röstade för total utfasning. Många ville dessutom att det skulle se redan från 2030.

Redan tidigare har EU-kommissionen fattat beslut om att fasa ut bensin- och diesel-bilar. Nu skall bara ministerrådet säga sitt också men det är mer en formsak. Det råder redan konsensus om 2035 även där erfar DN.

Man säger dock inte att elbilar per definition är det som skall säljas utan man säger att endast bilar med nollutsläpp får saluföras. Det inkluderar exempelvis vätgasbilar.

Vår analys är emellertid att bensin- och dieselbilar kommer försvinna från marknaden så när som för väldigt specifika behov långt innan 2035.

2 gillningar

Fint då får vi köpa våra bensin och dieselbilar ett tag till. Jag har inget emot elbilar heller, men gillar bensin och dieselmotorer! Ska sägas att jag tänker väldigt mycket på miljö och grejer. Så det är inget om det.

Hehe tänka kan man alltid göra :slight_smile:

Det är helt ok att gilla brum brum.

2 gillningar

Jag tycker Jay Leno sa det ganska bra. Förbrännings motorn blir vad hästen är idag. You ride it for the sake of riding it.

Ljudet från v8-12 är mitt tycke oslagbart. komplexiteten av förbränningsmotorer är underbar ingenjörs konst.

Men att åka till jobbet/affären/fotbollsträningen etcet i en sådan bil känns lite onödigt.

8 gillningar

Är väl rimligt att 97% av bilflottan som blir lite grönare gör en större skillnad än vad 3% av bilflottan som elektrifierats gör. Bäst vore det dock om 100% av bilarna var elbilar :slight_smile:

5 gillningar

Eller något annat, eldrift är trots allt inte det ultimata för miljön.

Vad är alternativet då?

2 gillningar

Dom som vurmar för fortsatt användande av förbränningsmotorn glömmer oftast att bränslet ska utvinnas,transporteras. Något som missas i kalkylen. Man är så invand i gamla spår att man gör vad som helst, hittar på fakta, för att rättfärdiga fortsatt användande.
Jag kan förstå att man använder det på existerande tillverkade fossilbilar men att använda det som argument för fortsatt tillverkning är bortom korkat.

5 gillningar

instämmer till 100%. att bränna saker för att ta sig fram... måste alla förstå är helt galet.

Annat än tuffa v8 sportbilar :slight_smile:

Edit: Bäst för miljön i längden är väl att vi alla lägger oss ner och dör.. men känns lite tråkigt.

5 gillningar