Stora elbilstråden (2020–2022)

Handlar väl om motorn på fossilbilar nästan alltid sitter fram och sedan är det bara att skicka kraften nedåt till framhjulen. På elbilar så finns det lite olika lösningar men motorn kan ju sitta direkt på hjulaxeln.

Från sajten:
image

Efter elbilsladdning kommer nu bilarna att ladda för Circle K. Från och med nu går det att hyra elbilar hos flera stationer.

Man börjar med strax över 100 bilar som står redo att hyras ut runt om i landet. Modellerna är Peugeot 208, Peugeot 2008, Citroen C4 och Volvo XC 40.

Priset för Volvo XC 40 är 899 kronor per dygn. Lilla Opel Corsa kostar 649 kronor per dygn. Då ingår det 100 km. Till skillnad mot bensin- och dieselbilarna som måste vara fulltankade när de lämnas tillbaka så behöver elbilarna ej laddas upp. Circle K garanterar emellertid att bilarna är laddade till 80% när du hämtar dem.

Räckvidden på bilarna anges enligt WLTP – det vill säga maximala teoretiska räckvidden baserat på mycket låg hastighet, medvind och en rad böner till sin favoritprofet. Här bör man vara tydligare med mer realistiska siffror för att inte få besvikna semesterhyrsbilskunder i sommar.

Circle K säger i sitt pressmeddelande att man ser detta som ett inledande test och ambitionen är att öka antal elbilar men också att få dit lätta lastbilar som går på el.

 

2 gillningar

Åt du inte på arton timmar eller ska det anses underförstått att du även åt på tank- och toastoppen?

1 gillning

Någon som vet om det blir trådlös Apple CarPlay i Polestar 2?

Kabel vad jag sett, så då får man köpa trådlös adapter.

1 gillning

Åt och drack i bilen under färd, som gammal lastbilschaffis och Norrlänning är det inte konstigt.

1 gillning

Haha! Trodde dock att lastbilsförare passar på att äta när de står still på grund av kör- och vilotidsregler.

1 gillning

Det blir ingen lastbilskagge om man bara äter då :wink: Och många ggr så passar man på att lasta/lossa på vilotiden.

2 gillningar

Både effektivt och skrämmande på en och samma gång!

6 gillningar

Jag kommer ner under 0,5 med min BMW men aldrig när jag har släpvagn efter. Vad är en miljödiesel?

1 gillning

Bla så har den elektriska servo ist för sådan som drivs av remmar, 6 vxl och lite annat. Enligt specs så skall den dra 0,41 blandat.

Audi har något på G. De har visat renderingar på en konceptbil som är en kombi.

2 gillningar

1 gillning

Den e fin !! O säkert jätte dyr 🫣

Äsch, du slipper ju byta kamrem så den där kan du lätt räkna hem. Bara beställa! :wink:

1 gillning

Där sa du nå !! - tack för din beställning :laughing::innocent:

1 gillning

Jag har kikat lite på Ford F-150 Lightning Electric och Chevrolet Silverado EV. Tycker dom är fina!

Jag gillar pickuper. Favorit är dock en Ford F-250 Super Duty Black Widow. 6.7-liter Power Stroke Diesel V8.

5 gillningar

Vi har numera en Renault Kangoo helel som budbil här på kontoret. Om jag skall vara snäll så är den väl inget under rent tekniskt och de utlovade 30 milen är bara en våt dröm.

1 gillning

Är det klart att Lightning ska komma till Sverige !? :open_mouth: