Stora elbilstråden (2020–2022)

Sjuk omväg att snurra via Storuman och Arjeplog när Lycksele → Arvidsjaur är betydligt närmare. Än snabbare går det om du åker E4an längs kusten och tar E10an från Töre till Kiruna.

1 gillning

Han försöker bara bevisa att elbilar är skit, bara leka med…
Jag är duktigt less på dessa elbils “hatare”. Är förvånad att jag ens orkade ta diskussionen.
Har kört elbil i så många år. Och även i Sverige., Aldrig haft de problemen som elbilshatarna säger de kommer ha. Vet inte om jag kör bil på annorlunda sätt?

6 gillningar

Först och främst så har väl ingen av dom kört/ägt elbil så dom har ingen erfarenhet.
Och mycket handlar om teorin och inte praktiken.

Jag har kört en del där uppe, inte just mellan dessa fem specifika punkter :slight_smile:

@bjorsi Nu har inte det direkt syftet med inlägget, syftet lär väl ha framgått vid det här laget :slight_smile:

@Stefan_Sandstrom Tvärt om faktiskt, jag hade helst av allt velat ha en elbil men jag känner att blir för klyddigt än så länge.

Frun föreläste/forskade/pluggade (fan vet jag) i Umeå 2013 och vi åkte ofta till bekantas stuga i Vilhelmina och Norsjö. Körde elbil,no problemas.
Vi tog även bilen till Kiruna, Storuman, Raja och Borgafjäll ett gäng gånger. Då var inte laddnätet i närheten så utbyggt som det är nu. Hade aldrig problem…så förstår inte hur du ska köra för att se så mycket problem framför dig?.

Var bor du förresten?

1 gillning

tänkte just att den kanske ska flyttas till en nyskapad tråd: Elbils haters going to hate.

4 gillningar

jo så är det ju. Man ser hinder och inte möjligheter.

1 gillning

En ren haterstråd borde finnas, oavsett vad det handlar om, men det kanske finns redan. :slight_smile:

Bor i Malmö.

Ena dottern bor i Svedala och kör elbil hon har aldrig rapporterat några problem.

Hur uppskattar du mellan tummen och pekfingret att maximala körsträckan påverkas av en kall svensk vinter? Dvs, om du får ut 50 mil en dag när det är 15 grader varmt ute, vad på ett ungefär får du ut om det istället är -10 grader?

El bilar är inte skit, men så länge det inte finns laddstolpar i samma utbredning och antal som bensinstationer så känns det lite osäkert enl. mig. Man vet att det finns bensinstationer utmed vägen vare sig man kör dom stora vägarna eller dom små.
Jag åker gärna dom små vägarna och tar gärna utstickera från rutten om tid finnes. Aldrig jag har planerat en resa efter var man kan tanka.

Nej, här nere är det inga problem och det har jag heller inte påstått :slight_smile: Det jag säger, igen, är samma som CekariYH beskriver :

El bilar är inte skit, men så länge det inte finns laddstolpar i samma utbredning och antal som bensinstationer så känns det lite osäkert enl. mig.

1 gillning

Det är så många faktorer som spelar in i det så svårt att svara även mellan tummen och pekfingret.
Men säg du tappar i snitt 15% på vintern.
Dottern i svedala kör en tesla och jag brukar titta i appen hurmycket laddning hon har. Tycker inte jag märkt några större skillnader över denna vinter.
En kompis/kollega bor i Hudiksvall och han körde en Zoe men kör nu en Ioniq. Han tycker sig se ungefär 10-15% när det är vinter.

nä inte jag heller.

Ok, inte så farligt. Tack.

TECH

Elbilar klarar inte svenska polisens krav

Den svenska polisen ratar elbilar och kommer under de kommande åtta åren istället att bland annat köra bilmodellerna Volvo V90 och XC60. Anledningen är att de elbilar som finns på marknaden i dagsläget inte uppfyller de krav som ställs på ett utryckningsfordon i Sverige. Det rapporterar Dagens Industri.

Det är framför allt räckvidden och laddningen som utgör de största hindren.

Beslutet har medfört en hel del kritik från olika håll, bland annat från 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz, som påpekar att det finns flera polismyndigheter runt om i världen som använder elbilar som exempelvis Tesla och Nissan Leaf.

…och därmed tackar jag alla för synpunkter, förslag etc. Tack!
För mig får ni gärna fortsätta OT-diskussionerna här om ni vill.

3 gillningar

Hur mycket beror på hur värmesystemet är konstruerat. Värmeväxlare, batteriet eller bränslevärmare. Det senare dick bara på hybrid…:sunglasses:. Min Passat hybrid tappade 30-40% på vintern jämfört med 16-17 grader. Tessla 3 Har inte värmeväxlare och man pratar om realistiskt räckvidd 35 mil på long range modellen. @Stefan_Sandstrom kan säkert mer detaljer. Sorry superduperadmin @Marcus_Attefors :blush:

2 gillningar

Nu har polisen rätt speciella krav om man jämför med en genomsnittlig Svensson.

1 gillning

Japp, sant men ville ändå visa det :slight_smile: