Stora elbilstråden (2020–2022)

efter 75 mil borde du ha varmt batteri

Borde ja men det är det inte.

skumt. Vad är max laddhastigheten på den?

Scrolla upp lite i tråden så ser du det. Har postat en bild som visar det.

Anledningen till min roadtrip är för att åka och hälsa på min pappa. Han åkte upp till sin sommarstuga sommaren 2019 i Storuman och sen kom Coronan. Han valde då att isolera sig eftersom var då 84år och har problem med hälsan. Men nu har han fått sina sprutor och det har resten av mina syskon som följer med så då känns det hyfsat säkert.

Eftersom jag kände osäkerhet på bilens faktiska räckvidd eftersom jag har ganska så tung gasfot tog jag det säkra alternativet och valde kustvägen. Normalt brukar jag åka inlandsvägen (Blåvägen) men det är som ett svart hål med obefintliga laddare mellan Storuman och Östersund.
Den är mycket längre men antalet laddare efter vägen är fler så är någon trasig eller upptagen kan man flytta sig. Platserna och tiderna som abetterrouteplanner föreslog stämde ganska bra men jag tog några minuter längre bara för att ha en buffert. Förutom att mellan Umeå och Storuman var jag tvungen att ställa mig på en långsam laddare för att toppa upp lite.

Så när vi skulle åka hem valde jag att ta inlandsvägen. För jag insåg att den räckvidd som GOM visade stämmer väldigt bra och sträckan Storuman-Östersund som är 30mil ska inte vara några problem. Laddade bilen till 92% (dom sista procenten tar lång tid och det hade vi inte tålamod att vänta på) och enligt GOM 351km i räckvidd. När vi kom fram så hade jag kvar mer än 60km och då hade jag inte hålla mig till hastighetsbegränsningen. Resten var enkelt och sista laddaren var t.o.m gratis (Tack Ljusdals Energi)

Nu gick det väldigt bra för mig på den här resan men jag ser ett STOOORT problem och det är antalet laddare. Jag hade inte många att välja mellan och några var trasiga. Skulle det varit flera som ville laddare då hade det blivit lång väntan.

Men en sak vet jag och det är att jag AAAALDRIG kommer köpa en fossilbil igen :grin:

6 gillningar

Det finns 50kW laddare i Lycksele.
Står iofs den är offline just nu… Men min erfarenhet är att 9.5ggr av 10 är de inte offline även fast appen säger det.

Nu kanske det faktiskt var så att den var trasig där :).

1 gillning

Den var trasig för jag testade den :blush:
Använde Bee´s egna app och när den visar att något är trasigt så stämde det.

min erfaenhet är helt annat som sagt. bee appen säger den är trasig men är inte det. Den i tierp tex sa i flera månadet den var trasig men var inte det. även den i uppsala har sagt samma sak flera gånger.

Spelar inte så stor roll för mig på min roadtrip om det inte stämde i Tierp för det stämde till 100% uppe i Norrland. Och när antalet laddare är så begränsat är det ett stort problem för jag kan inte bara flytta till nästa.

nä… men det var ett exempel.

Jo jag förstår det men du förstår väl om jag provar fyra laddare som alla indikerar vara trasiga för att jag tänkte som du men alla var verkligen trasiga. Så är min erfarenhet en helt annan :grin:

Då kanske de har skärpt sig med appen… för 3-4 månder sedan var det helt onödigt att kolla i appen över huvudtaget.

Kanske det men jag tycker det är bättre att dom fixar dom laddare som felanmäls istället. Tydligen tar det månader innan det händer något och ibland inget alls.

Bee har blivit sämre senaste året. Nu har de ju blivit uppköpa av MER(grönkontakt) så hoppas de skärper sig.

Ok det var bra nyheter.

7 gillningar

Känns som om Ford har har lovat honom en F150 :slight_smile: Har följt Marques några år nu, men denna kändes lite genomskinlig.

F150 kommer bli ett så jäkla givet köp för mig.
Att kunna ha med sig luft kompressor när vi drar och dyker är ju magiskt.

1 gillning

Nja han har gjort liknande saker med ford. Och i USA är detta en så stor grej att just f150 blir elektrisk.

1 gillning

ok, men tyckte att allt kändes så posetivt bara. Några pros/cons hade jag uppskattat.