Stora ekonomitråden

Tänker att det bland alla som dagligen skriver i Bubblan måste finnas ett ekonomiskt intresse. Både kring privatekonomi och börsen.

Jag är riktigt intresserad av både privatekonomi och börsen. När det gäller privatekonomi har jag under flera år byggt upp ett Excel-ark som varje månad suger in alla transaktioner från bank och betalkort, kategoriserar dessa till 95% automatiskt och sedan via en rejäl dashboard presenterar sparkvoter, utgifter per kategori, sparande mm. Låter jättenördigt men tar minimalt med tid och ger mig en total överblick över ekonomin, vad vi lägger pengar på och hur mycket vi faktiskt sparar. Gör det inte för att snåla in på områden som slukar mycket pengar utan enbart för att vara medveten.

När det gäller börsen följer jag den slaviskt men har inte så många aktier, anledningen är att jag sedan länge insett att det är ytterst svårt att överträffa en simpel indexfond, tiden det tar att läsa rapporter mm har jag inte och inte intresset heller. Dock är börsen och “marknaden” som fenomen intressant och möjligheten att känna pengar “passivt” genom att månadsspara och investera klokt gillar jag.

Hur investerar ni, hur jobbar ni med er privatekonomi - berätta! :slight_smile:

2 gillningar

Det där excel-arket hade jag gärna sett :+1:.
Månadsspar i 4 olika fonder. Har ett annat isk där jag handlar med aktier, mitt Månadsspar går bättre än aktiehandeln ( några förhoppningsbolag som sänken). De aktier jag köpt som gått bra är stora klassiska bolag (oftast de man finner i fonder).

Är i valet och kvalet att öka mitt månadssparande i fonder med 50% eller bygga en utdelningsportfölj. Men detta blir det nog av när både jag och sambon börjar arbeta efter föräldraledigheten.

Kört Tink för att få koll på utgifter. Men hur man än gör går det alltid mer pengar än man tänkt :see_no_evil::speak_no_evil:

1 gillning

Ska ni inte haka på Filip Hammar och “Bitcoin Trader” ? :smiley:

Troligtvis så sparar man alldeles för lite. Har en fast överföring till två högrisk aktiefonder som gått väldigt bra. Sparar privat till pensionen också men osäkert om det är för lite… Har för dyra vanor för att kunna spara mer :wink:

Min ekonomi har jag bedrövlig koll på faktiskt i detalj men sparar en hel del i aktier och fonder. Även pensionsspar började jag med i tidig ålder.

Hittills i år ligger min egna portfölj ca 14% upp så relativt okej. Det som helt klart drog ned resultatet var mina aktier i Sonos :woozy_face:

1 gillning

@bjorsi Tyvärr är det lite svårt att dela det som det är, för mycket som är anpassat för mig. Började i liten skala och sedan växte det. Men Tink är väl smidigt att få koll så länge man inte är flera personer som ska ha koll och för många konton. Upplever för övrigt samma sak som du, kontona där jag är aktiva och leker “trader” går knaggligt medan pensionskontot som jag bara pumpar in pengar i utan att mecka något går allra bäst :slight_smile:

@zinned Kör du Bitcoin? Nära att hoppa på för ett år sedan när det bara kunde gå uppåt, tror den stod i 16000, känns bra att jag avstod :slight_smile: Men nu är ju läget lite intressant…

@Marcus_Attefors Man vet att börsen är het när 14% på 5 månader är “relativt okej” :stuck_out_tongue_winking_eye: Sonos är ju intressant som bolag och det är ju så mycket roligare att investera i ett bolag som man känner för än ett bolag man inte har något relation till.

Haha japp så är det verkligen, ja jag köpte lite för mycket och jag låg -48% på Sonos ett bra tag. Har tagit sig en del nu och jag hoppas att samarbetet med IKEA kommer spegla sig i aktien lite senare.

Men visste att det skulle gå dåligt, men låter pengarna skvalpa där i ett par år så får vi se vad som händer. Har ju jobbat med aktier och fonder i nästan 12 år sedan en vecka tillbaka då jag gick över helt till Teknikveckan.

Det är lite trist att inte längre ha tillgång till Bloomberg där man kunde analysera och läsa massvis av grejer inför köp/sälj. Blir lite omständigare nu.

Nej, för fasen. På tok för dåligt pålöst och magkänslan säger definitivt att man ska hålla sig ifrån bitcoin.

1 gillning

Körde också under en längre tid ett ganska stort Excel dokument för våran ekonomi hemma men det var för mycket jobb och vi tittade sällan på det i efterhand.
Så det åkte i papperskorgen. Så skönt!
Vi har ganska många olika sparformer till både stort och smått, lång och kort sikt.
Vi har varken lust eller intresse att följa börsen men brukar lägga oss på medel eller hög risk beronde på sparmål och spartid. Kollar över våra placering varje halvår eller år beroende på kontot.
Det har funkat väldigt bra hittills.
Det gäller ju att hitta en bra balans mellan att spara och leva i nuet…

1 gillning

Ett tips. NI som är runt 35 dag har minst 30 år kvar att arbeta. Den pension ni då får räcker inte till någonting plus att allting är minst dubbelt så dyrt. Börja nu att spara 2000-4000:- varje månad i en pensionsfond och låt den sköta sig själv. Det har visat sig att dom med sofflocksfonder gått bäst.

När ni är runt 67 år finns det dubbelt så många pensionärer som förmodligen behöver jobba extra som gör det svårt att hitta extrajobb till alla som gör att du tvingas leva som fattigpensionär. Om du idag tar tag i problemet kanske du slipper detta.

Tänk också på att det finns privatägda seniorboenden lite var stans där man gratis kan köa för tillräckligt stora ettor som räcker för en äldre person, med personal och allt en gamling behöver. Man får inte börja köa innan man fyllt 65 och att man gör detta medan man kan och är klar i knoppen.

Tillägg.

Självklart har ni som är unga ingen anledning att tänka på äldreboenden, men är ni runt 50 så har ni föräldrar som bor kvar i en för stor villa ensam efter att maken dött. Det vanliga är att man säljer villan och köper en lägenhet inne i stan som kostar lika mycket som villan, men det finns en annan bättre metod.
Man hjälper mamman att köa för Seniorboende i stan som inte kostar någonting och när hon flyttat in säljer villan då får hon loss flera miljoner som hon kan resa för.

2 gillningar

:astonished: 4000?! I månaden?! Tillsammans med ett skenande teknik och legointresse? :astonished: Vad har ni för någon lön eg?

1 gillning

Jag sa mellan 2000-4000 Folk tjänar rätt bra numera.

Jo, jag vet :slight_smile: men de känns mkt så här spontant :joy:

Det är svårt att tipsa nästa generation vad dom borde satsa på för om 25 år är det robotar som tillverkar prylarna och väldigt många tillsvidareanställda som gör att människan kan aldrig riktigt slappna av.

Om jag skulle vara 30 år idag med min erfarenhet då skulle jag öppna en svetsverkstad för det behöver alla.

1 gillning

Wow, spännande! Förvaltare, rådgivare?

Grymt om det går runt med Teknikveckan! Glöm inte att kräva tjänstepension av @Esse, slarvas ofta med det :wink:

äh… det kommer alltid mer i slutet av månaden.

1 gillning

När @Marcus_Attefors fyller 65 (eller vilken ålder det är som gäller när han går i pension) får han en oöppnad iPhone av @Esse: ”Sälj den på Ebay!”

1 gillning

Jag vet inte om du har iPhone eller hur det fungerar att dela detta podcast-avsnitt.
Jaron Lanier har en ganska intressant vinkel på vad vi ska göra när ”robotarna tar över”. :blush:

Han menar att vi själva kommer att ”bli Google” och sälja våra intressen för användning i marknadsföring.

Ungefär samtidigt som iOS äntligen kan läsa in bilder direkt från ett minneskort och allt som Marcus hoppas på i iOS 13 äntligen implementerats :face_with_hand_over_mouth:

1 gillning