Stora Corona-tråden (2020)

Jag är inte sjuk - vad jag vet. Ifall man får det och måste stanna hemma i karantän så kan det vara bra att ha så att man inte smittar familjen.

Men det finns ju ingen allmän spridning i Sverige. Uppenbarligen har åtgärderna man haft fungerat.

Skulle den saken förändras, då kan en prata om “Vad som skulle göras”.

Det är så lätt konstatera att hela landet skulle stannat och gjort på ett visst sätt för man är rädd för smitta. Men inser du hur mycket resurser som skulle tas från den allmänna sjukvården för det?

En allmän sjukvård som just nu dessutom är fullt upptagna att batalja den vanliga säsonsinfluensan - en influensa som dödad hundratals svenskar per år.

2 gillningar

Har beställt FFP3 som kan tvättas, ca 100 kr st med rabatt.

Man måste testa sig för att veta. Det yttrar sig som en vanlig influensa. Känner du att det är på gång så kontakta 113 13.

Ett virusutbrott får nog anses som en av de svåraste utmaningar ett samhälle har att hantera. Det är flera orsaker till utmaningarna, det handlar om liv och död, faran syns inte, osynligheten gör alla till vår ”fiende”, det är både individer, företag och samhälle drabbas, många frågor har inget svar och många människors orosnivå är hög. Människors oro kan man skriva avhandling, uppsats eller ett egen post om.

En bakomliggande orsak till den höga orosnivån är att ett virus kan drabba vem som helst. Gammal och ung, stad och land, frisk och sjuk samt rik och fattig. Inte minst det senare innebär att grupper som är vana att ”köpa” sig trygghet och en välorganiserad dag(i alla fall på ytan) helt plötsligt står där likvärdig med sin fattigare broder eller syster.

När oron är stor blir det ofta mycket rörigt och hetsigt. Anklagelser haglar och beskyllningar far i luften. Det går att anklaga både slott och koja. Är det regeringens fel? myndigheterna? eller grannen som var i Alperna och åkte skidor?

Dessutom uppstår två tydliga målkonflikter mellan den officiella smittbekämpningen och ”vanliga” människors önskningar och uppfattningar.

Smittskyddsarbete har två perspektiv, det första handlar om att bota, lindra och trösta individen och stoppa smittspridning. Det andra handlar om att skydda samhället.

Det är inte för inte det finns ett begrepp som heter samhällsfarlig smitta. Corona är definierat som samhällsfarlig smitta och det kan läsas som att det viktiga är att skydda samhället medan individer har och får samma rätt som vilken sjukdom som helst. Tex ser vi nu i media folk som klagar på att de inte blivit eller blir testade. Det kanske vore bra för individen att testas, men man gör bedömningen att det inte är nödvändigt för samhället. Alltså prioriteras kanske inte test på just individ x eller y. Däremot kan individ z testas om man bedömer att samhällskyddet kräver det.

Det ropas också efter karantän och stängda skolor. Det finns två orsaker till att man inte vidtar de åtgärderna nu. Dels så finns det inom smittskyddet en tvekan om effekterna av dessa beslut. Det kan vara så att även om man stänger en skola kommer elverna att röra sig bland andra människor. Men den verkligt viktig orsaken är att smittskyddet inte vill vidta för drastiska åtgärder om det inte krävs för samhällskyddet. Anledningen till det är att när smittskyddet(folkhälsomyndigheten eller regionens smittskyddsenhet) tar beslut vill man att folk ska följa det. Det skulle säkert vara så att just nu följer folk dessa typer av drastiska beslut(som alltså kan vara ineffektiva), men om åtgärden visar sig överdriven, kan man ställa sig frågan om folk följer sådana beslut vid nästa virusutbrott? Man är helt enkelt rädd för att man i framtiden skulle kunna säga att jamen, 2020 sa smittskyddet si eller så och det var ju helt onödigt, varför skulle de ha rätt idag?

Vanliga medborgare och media tittar här och nu och på individen. Smittskyddet tittar på samhället och även in i framtiden. Om du orkade läsa hit så kommentera, kritisera eller fråga. Kunskap är lika viktigt som vaccin. Men nu måste jag jobba lite då min arbetsplats inte är i karantän…:sunglasses:

1 gillning

Enligt denna media så är över 203 smittade varav 1 st symptomfri. Ska det ta så lång tid att bli symptomfri sedan det första fallet 31/1

Har inte hört att den ordinarie årsinfluensa härjar också just nu. Hoppas man inte får både och samtidigt samt ev. kräksjuka på köpet då dör jag bergis. :laughing:

Min dotter har influensa nu. Den kommer varje år.

Större chans att du dör i en panikattack skulle jag säga. :stuck_out_tongue_winking_eye::sunglasses::heart_eyes:

2 gillningar

“En person i Stockholm som insjuknat i covid-19, har varken befunnit sig utomlands eller haft kontakt med andra konstaterat coronavirussmittade.” men detta är ju omöjligt, vi har ju ingen okänd smitta ute :wink:

Raljering hör inte hemma här.

2 gillningar

Möjligt. Men nu är det fakta att smittan är i det vilda.

Ja det är fakta. Fakta som kan skrivas utan en triumferande ton.

Men varför nästan vara glad för det? Ingen har förnekat eller trott att det skulle gå att undvika. Smittskyddsarbete handlar till en del om att fördröja smittspridning. Det gör man för att olika aktörer ska hinna förbereda sig och öka medvetandet hos beslutsfattare och allmänhet. Då kan man även vid en inhemsk smittspridning slippa ta till de mest drastiska åtgärder som samhället förfogar över.

4 gillningar

Folk/personal snor alltså från sjukhusen och säljer på Blocket/Tradera.

Hörde precis på Ekot att personen som enligt han själv inte varit i kontakt med någon annan som varit smittat inte kan uteslutas som ett enskilt fall.:man_shrugging:

Se mitt svar ovan. Det får nog anses helt förväntat. Nu gäller det att hålla ned smittan. Och inte minst skydda de äldre och sjuka.

Finn ett fel…:joy:

Är det samma rättstavningsprogram som TV använder? :laughing:

Ohhh den var nästan lika låg som Glocalnet!

2 gillningar