Stora Corona-tråden (2022)

Moderna Creates Twice as Many Antibodies as Pfizer, Study Shows - BLOOMBERG (omniekonomi.se)
Intressant, särskilt att Moderna tycks vara en betydligt större dos. Så att antikropparna är fler känns inte som en kioskvältare, men att dosen var så mycket större hade helt flugit mig förbi.

Var tvungen att Googla lite under lunchen. Man hittar lite uppgifter som drar åt samma håll som ovan. Typ:
Moderna may be superior to Pfizer against Delta; breakthrough odds rise with time | Reuters

" In a study of more than 50,000 patients in the Mayo Clinic Health System, researchers found the effectiveness of Moderna’s vaccine against infection had dropped to 76% in July - when the Delta variant was predominant - from 86% in early 2021. Over the same period, the effectiveness of the Pfizer/BioNTech vaccine had fallen to 42% from 76%, researchers said."

Viktigt att veta att båda vaccinerna anses utgöra ett gott skydd mot svår sjukdom och även sjukhusinläggning. Detta baserat på Deltavarianten.

1 gillning

Varianten av deltavarianten i Uppsala verkar ha ännu kraftigare genomslag, vad jag läste. 7/10 sjuka var vaccinerade. Men det är ganska små siffror, förstås.
Fast fortfarande gott skydd mot svår sjukdom och vidare komplikationer.

@zinned Kommer det en stol flygande från Malmö om det inte införs vaccinpass?

”Det skulle kunna innebära att även fullt vaccinerade personer kan bli lika sjuka som personer som inte vaccinerats.”

:scream:

3 gillningar

Grabben kräktes i torsdags morse, åt lite på dagen. Har varit allmänt seg hela helgen och imorse väckte han oss och började kräkas igen. Väldigt märklig magsjuka detta. Läste sen att hos vissa barn är illamående/kräkningar en symptom på covid och vi har precis haft utbrott på hans förskola.

“Aptitförlust, diarré, illamående/kräkningar och buksmärta har rapporterats i en betydande andel av fallen med covid-19. En metaanalys (60 studier; 4 243 patienter) fann att förekomsten av mag–tarmsymtom i genomsnitt var runt 18 procent [17-19]. Diskussioner har därför förts kring fekal–oral smitta [20-22]. Barn och vuxna kan ha tecken på mag–tarminfektion med sars-cov-2 utan samtidig luftvägsinfektion, med viss evidens för aktiv virusreplikation i tarmen [22-24].”

Så vem vet, kanske covid som är och hälsar på. Ingen annan i familjen har blivit sjuk eller magsjuk.

1 gillning

Vänsterpartiet går från klarhet till klarhet.

Helt för vaccinpass! Frys ut foliehattarna!

5 gillningar

Tråd:

Jag fick yrsel av henne.

3 gillningar

Är det tänkt att ha vaccinpass tillfälligt eller permanent?
Om det är det senare är jag emot det. Det blir då ett sätt att kringgå frivilligheten att vaccinera sig vilket kan leda till en liknande situation som i Frankrike.
Alla kan/får heller inte vaccinera sig, exempelvis gravida.
Den som är vaccinerad är i vart fall i huvudsak skyddad mot svår sjukdom och död.
Ett vaccinpass vara eller icke vara förändrar inte det.

1 gillning

Gravida är ju inte gravida resten av livet direkt. Finns väldigt få “bortförklaringar” som är legitima för att inte vaccinera sig tbh.

Nja, jag tycker inte frågan är enkel även om jag är helt för vaccination, och är vaccinerad liksom alla i min närmaste familj

Jag tycker helt klart att har man inte vaccinerat sig så har man valt bort rätten att resa utanför landets gränser. Att vara vaccinerad är ju en del att att stoppa spridningen så väljer man bort detta väljer man ju också att begränsa sig.

3 gillningar

Så nio månader är okej att bli diskriminerad i samhället?
Eller ännu längre om man nu har någon form av sjukdom som förhindrar vaccinering.
Jag har en granne med en ögonsjukdom som behandlas kontinuerligt och hon får inte vaccinera sig enligt läkarens ordination.
Då får vi en situation där den som är vaccinerad, och därmed i grunden är skyddad, kan delta, medan den som är ovaccinerad, och är beroende av de andras skydd, men som ändå skulle vilja delta, hindras.

Andelen folk som är gravida och därför inte kan ta sprutan kommer vara relativt låg snart så det är ett ickeproblem i mina ögon. De som rent medicinskt inte kan ta vaccinet borde få nått semi-vaccinkort som inte begränsar dem. Personerna som är foliehattar eller bara vill vänta bör däremot ställas mot väggen tills de växer upp och tar eget ansvar :slight_smile:

3 gillningar

Tänk om man själv blir skeptisk till något vaccin staten ska tvinga på oss i framtiden? Självklart tycker jag att man ska ta detta vaccin om man kan men i framtiden ska de inte kunna tvinga på oss vad som helst för att vi ska få röra på oss i samhället.

3 gillningar