Stora Corona-tråden (2022)

Jag får energi av att prata med människor i samma fysiska rum. Kan inte förklara varför men det finns säkert jättemycket forskning på det.

Det är som 12-stegsprogramet jag är med i, fungerar riktigt bra men när alla de mötena gick över till videomöte i och med Corona så var vi många som slutade gå på möten då det inte gav någonting.

4 gillningar

Om du tappar fokus på mötet är det för att du mest lyssnar och inte deltar i diskussionen?
Sådana möten har även jag svårt att hålla koncentrationen på men då är det också ett möte som man inte borde vara på.

Ja, eller möten som blir onödigt långa och utan tydlig agenda

Precis, såna möten skippar man.

1 gillning

Sådana möten är ju bättre som videomöte än som ”riktiga” möten. Då kan man ju få annat gjort. :grin:

Jag gillar att lyssna IRL också :slight_smile:

Med lyssna menar jag att man lyssnar på något som man egentligen inte berör en. Om du förstår vad jag menar? :slightly_smiling_face:

Dos 2 avklarad

9 gillningar

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/augusti/nya-scenarier-pekar-pa-okad-smittspridning-av-covid-19-i-host/

Bedömningen är att nuvarande restriktioner och rekommendationer behöver kvarstå ännu en tid, tills vaccinationstäckningen hos den vuxna befolkningen ligger på en högre nivå i alla grupper.

Ser ut som om du kommer att få fortsätta jobba hemifrån @xms67.

1 gillning

Mycket dålig svenska. Kvarstå ännu en tid - vad menas med det? Tills den 30/9 när de löper ut enligt nuvarande beslut eller längre än så?

Nu har jag åkt kommunalt till jobbet varje dag i lite över två veckor och har gjort en liten observation. Jag skulle säga att 90% av alla som åker både i rusningen på morgonen och hem inte har munskydd längre. Gissar att dessa 90% har tagit båda sprutorna och därför känner att livet är som vanligt igen.

Jag har också noterat att folk har börjat närma sig varandra mer. Tidigare satt en person på en plats på tuben/pendeln där det egentligen får plats för fyra. Nu är det nästan alltid fullt på samtliga fyra platser.

Slut på Attefors observation.

2 gillningar

Åker inte kommunalt iofs, men ja, skulle säga +95% har inte mask i butiker numera. I april/maj hade åtminstone över hälften mask.

Jag kör vidare med mask i butiker, skadar ingen.

1 gillning

Ja det va ju en luddig formulering. Men efter kommatecknet så kommer ju ett tydligt svar. Fast det va ju inte så tydligt det heller. Hur mycket bättre behöver täckningen bli? Är det några procent eller vill man egentligen se någon typ av resultat av vaccinationsteckningen. Eller vill man bara se att smittspridningen går ner.

1 gillning

Vill man vara lite språkpolis kan det efter kommatecknet tolkas som att det tas bort tidigare än 30/9 om ett diffust mål nås. Dumt att släppa igenom en sådan formulering.

Jag har gjort 6 resor med T.banan de senaste två veckorna. Jag har noterat det samma, nu börjar sätena att fyllas upp.

1 gillning

Och innan behövde man det inte heller.

1 gillning

Ja, underlig formulering av SL.

Man har ju egentligen aldrig behövt det.

Ja på en vecka så lär ju vaccinationstätheten ha ökat i alla åldersgrupper. Befolkningsökningen av ovaccinerade över 16år borde inte öka mer än antalet som vaccinerar sig.