Stora Corona-tråden (2022)

Fyrtal i injektionen och ingen Covid vad jag vet.

1 gillning

Hehe, lycka till! Covid verkar vara smålömskt att ha att göra med. Jag satsar på fyrtal i covid och sedan game over kanske? :wink:

Jag tror dock många haft covid utan att veta om det.

Jag som upplevt dig som lite extra försiktig. :joy::joy:

2 gillningar

Hehe, det är jag inte :stuck_out_tongue:

1 gillning

Fortfarande en lömsk sjukdom tycker jag. Jag fick det i somras och tappade syresättningen vilket tog 6-7 veckor att återfå. En kompis återgick i arbete i måndags efter två veckors sjukrivning. Men man får väl hoppas att det stannar på denna nivå och sakta blir ännu mildare.

2 gillningar

Menar du att du fick låga världen på Apple Watch? Om så, vad låg du på?

Det yppade sig som att när jag gjorde minsta ansträngning så fick jag inte syre. Jag andades utan att få i sig tillräckligt med luft. Första gången var de lätt panikkänsla. Plötsligt stod man där och var lite som en fisk på torra land.

Men, klockan noterade inget mer än att jag fick noteringar ett par gånger om att min kondition var dålig. Har inte hänt sedan dessa veckor även om konditionen är dålig.

1 gillning

Fyra sprutor och tre bekräftade infektioner. :1st_place_medal:

3 gillningar

Det där verkar vara olika från människor till människor. Vi har nästan alla haft det i våran familj med olika resultat. Vissa har tagit vaccin andra inte. Jag har många bröder och systrar. Alla + min mor fick det utom en av oss.

Den som blev sjukast av oss hade tagit 3 sprutor mot det. Min mor som är älst av oss blev knappt sjuk. Också 3 sprutor. Jag blev sådär sjuk och har tagit 0 sprutor. Men jag hade dock haft Covid 1 gång innan då.

Vi har en vinnare! :grin:

Det finns en teori bland vissa läkare och forskare som jag inte vet om det blivit något publicerat av. Det handlar om att mängden virus du får i dig vid smittotillfället är väldigt avgörande för hur sjuk du blir. Jag har en god vän som är läkare och som dels har varit medicinsk ansvarig för en stor vaccinationsmottagning och dels jobbat med en del patienter som haft svår Covid. Han är övertygad om att detta är en "dold" faktor. Han dokumenterar patientens berättelse om dagarna runt smittotillfället och anser sig kunna se(ej vetenskapligt) denna koppling. Men han har inte sökt tillstånd hos etikprövningsnämnden så tveksamt om han kan publicera något.

3 gillningar

Hur kunde du få en fjärde spruta? Riskgrupp?
Har tre sprutor hittills och tre episoder med covid än så länge.

Alla över 18 får ta en fjärde dos om man vill.

1 gillning

Det var bara att boka en fjärde dos i Alltid öppet-appen. Har varit frivilligt i Stockholm sedan den 29 augusti.

1 gillning

Fritt för alla även i Halland sen 5/9.
Tog 4e i veckan då jag ska till Seychellerna om två veckor. (Fick det uppdaterade vaccinet)

1 gillning

Alla över 18 kan boka 4 dosen sedan Mån 19/9 i Östergötland.

1 gillning

Men så är det väl med de flesta virussjukdomar? De drabbar olika. Även "vanlig" influensa ger sådana effekter för vissa personer

1 gillning

Det intressanta med det är att många använder sådana fall för att säga att vaccinet inte hjälper. Samtidigt som det är väldigt tydligt att inte heller en genomgången infektion (behöver) ger långvarig immunitet.

(Jag säger inte att du gör det)

Det är också typisk många virussjukdomar. Förkylning, influensa etc. Du behöver fylla på vaccinationen och genomgången infektion ger inte långvarig immunitet.

Jag är glad att jag inte blivit allvarligt sjuk någon av gångerna. Det kanske jag hade blivit utan vaccin.

1 gillning

Det jag menar är att jag tycker fler friska medelålders blir rejält sjuka. Mer sjuka än i säsongsinfluensan. Och att det kan hänga i konstiga rester i flera månader.

Jag är inte helt säker på att det är på det viset. Det kan vara att vi är så selektivt uppmärksamma så att vi reagerar mer på vad vi set.

Men jag vet inte, det är personliga spekulationer

1 gillning