Stora Corona-tråden (2022)

Sunt förnuft är inget argument.

1 gillning

Har en kollega som drog ned till Lund och firade nyår med sin kille och massa andra människor. Klart man undrar om det är så lämpligt med tanke på att så många är smittade i Skåne, men jag försöker styra hur jag själv agerar och skiter i alla andra =P. Det är ett sjukt moraliserande bland människor. Men lite tydligare riktlinjer från FHM. Dessutom är det viktigt att politikerna lever som de lär.

Men det räcker långt. Dessvärre är det något av en bristvara nuförtiden.

1 gillning

Problemet är att sunt förnuft för dig är inte sunt förnuft för mig. Därför behövs det riktlinjer och vägledning.

Problemet är att varje års influensa är en pandemi, det går inte att komma runt på något sätt.

Sen är jag osäker på att några lagar som begränsar företag och privatpersoner egentligen skulle ha räddat så många liv. Tror nog mer att beredskapslager och krav på äldreboenden hade räddat en del liv.

När det gäller äldreboende då menar jag språkkrav, resurskrav, utbildningskrav.

Kanske det, men de riktlinjer som kommit från regering/fhm under året har dessvärre, med facit i hand, varit ett ”hattande” hit och dit som troligtvis förvärrat situationen. Att i oktober slopa rekommendationerna för 70+ och höja publikgränsen till 300 var obeskrivligt tokigt. Man behöver inte vara fackman för att inse hur korkat detta är.

Jag måste säga att jag använde mitt sunda förnuft och sket i att hälsa på äldreboenden eftersom jag räknade ut att så länge vi inte har ett vaccin eller flockimmunitet. Då är risken densamma.

Det är ju bevisat att akademiska utbildningar och sunt förnuft sällan fungerar.

Sällan kanske är en överdrift.
Men, akademiska meriter är definitivt inte en garanti för sunt förnuft, det tror jag vi kan enas om :wink:

3 gillningar

Ja verkligen, sunt förnuft inkluderar ju feminism, black lifes matter och förståndet att yttradenfrihet inte stipulerar någons rätt att säga vad fan den vill i slutna Facebook-grupper - och detta är något av den bristvara så där håller jag med.

Det fanns ett otroligt starkt tryck från de som tyckte det var otroligt lite sunt förnuft att stänga in åldringar samt från en stor sport- och nöjesindustri.

Att driva ett samhället inkluderar några fler parametrar än det egna livet.

Andra länder hade bokstavligt talat dukat upp bord och säger sig utrotat Corona - länder som nu är bland de hårdast drabbade.

Motsäger du inte dig själv här?:thinking:

Ett jävla gnäll på Löfven men jag tycker att han följde rekommendationerna. Att det nu finns folk som kan rättfärdiga sitt redan dåliga omdöme pga av detta visar bara på hur korkade människor är generellt.

1 gillning

Mannen som sa att man inte ska göra onödiga ärenden följde rekommendationerna?

Sen är det inte bara han man reagerar på, Sälensemester, Solsemester och mellandagsrea. Detta från personer som han i praktiken ansvarar för. Personer som gått bananas över andra politiker.

2 gillningar

Få sin klocka reparerad är onödigt? Mot att kramas och supa?

1 gillning

Enligt han själv onödigt ja.

Vet inte vad Jimmy eller om du så vill Busch har med det hela att göra.

Vi pratar fortfarande om en person som sagt gör inte si, gör inte så, och så gör han det själv, när han är ytterst ansvarig.

Onödigt efter att högertomtar gormar och skriker på socialmeider och vanliga medier ja.
Vad dom har med saken att göra? Ja dom har uttalat sig att Löfven med berått i princip mördat dom som avlidit av Corona. Själva går dom på fest och bryr sig inte om rekommendationerna. Hyckleri på hög nivå. Men när Löfven går med tv¨säkerhetsvakter och vad man kan se på bilderna håller rekommenderat avstånd så går du och högertomtar bananas. Pinsamt så det förslår.
Väldigt lätt för dig att hålla hög svansföring när det inte går att bevisa att du själv inte följt rekommendationer till 100% För det är jag övertygad att du INTE gjort.

Kudos till Kristersson som själv erkänner att han också varit ute och handlat.

Men tangentbordskrigare är tydligen 100% felfria :rofl:

Ingen av de du skriver sitter och styr Sverige.
Hade det varit omvänt hade du skrikit dig blå.

Solsemester, Sälensemester, mellandagsrea när man kritiserar andra, när man uppmanar andra att stanna hemma och undvika ärenden som köpa present, laga klocka osv är inte lämpligt, oavsett vad du säger. Sitta i tv och säga att nu är det allvar, nu undviker vi att röra oss i offentliga miljöer.

Att folk sen slänger fram några foton och säger, kolla här, han håller avstånd, som om 2-3 kort berättar hela sanningen.

Vad jag har gjort eller inte gjort är egentligen oväsentligt, för jag har inte kört tal till nationen där jag har sagt att nu är det allvar. Fattar inte varför du ska dra in en massa andra hela tiden.

Han och de han styr över har gjort fel, det är så enkelt och det är även allvarligt, folk har fått avgått för bra mycket mindre saker.

Nej så länge dom följer rekommendationerna så bryr jag mig inte och det anser jag han har gjort.

1 gillning

Solsemester Kanarieöarna, Sälensemester, handla under mellandagsrean, följt rekommendationerna… visst vi säger de.