Stora Corona-tråden (2020)

Står det på aftonbladet så stämmer det. Alla vet det.
Men ja det har varit mycket stängt här. Men tycker saker börjar öppna igen.

Jo det gör ju det :wink:
Nåväl, tolkar det som att det inte var helt fel den här gången.

Kör DHL? :rofl::rofl::rofl::rofl:

1 gillning

ha!!!.. säkert tomma plan för de fattar inte bättre

3 gillningar

Jag undrar vad baksmällan av alla dessa krispaket blir.
Dessa krispaket skeppas in med tron av att detta är över inom ett par månader.
Tror inte att det finns belägg för att detta kommer stanna av bara för att 20+ grader tar intåg i större delar.

Har fortfarande inte förstått riktigt varför vanliga influensan tar sig en paus då heller då det känns som att vi är oftare i stora sällskap och fler hittar en sommarflirt osv, ännu mindre varför den kan blossa upp igen under slutet av hösten.

Men låt oss säga att den tar sig en paus under sommaren, alla dessa krispaket kan sakta få sig en slags bild av avbetalning.
Bom! Hösten kommer och nya krispaket krävs.
Bankerna som helt plötsligt börjat lita på att de kan låna pengar igen ser att det spricker.
Är Covid-19 tillbaka i höst fallerar en del av skyddsnäten skulle jag tro och en klick lyckas sko sig ännu bättre genom att köpa upp sjukhus osv för kaffe-pengar och privatisering får sig en rejäl skjuts.

Ja, den riktiga krisen har inte ens börjat. (Den ekonomiska)
Det här kommer att bli som stormen Gudrun 2005. Stormen blåste över rätt fort. Men konsekvenserna snackades det om i åratal efteråt.


:joy:

2 gillningar

Att de felets virus dyker upp på vintern är att de trivs bäst i torrt och kallt klimat. Personligen tycker jag att detta virus verkar ovanligt aktivt i varma och fuktiga länder. Men kanske kommer det visa sig att det var mer linas och tillfälliga utbrott än att viruset trivs även där.

De ekonomiska effekterna är verkligen svåröverskådliga.

Angående krispaket menar du i Sverige eller allmänt i världen?

Just det ja det skrev du ju till mig en annan gång.
Det är väl nåt som är så främmande för mig att viruset lyckas precis överleva under den perioden och sen blossa upp igen varje år.
Borde inte flockimmunitet döda ut influensan eller är det muteringar eller ett helt nytt influensa-virus som tar sig in kontinuerligt?
Ja det känns onekligen som att Covid-19 är ostoppbart, kyla/värme, torrt/fuktigt, människor/djur.
Har man ens säkerställt att smittade skapar antikroppar som håller borta viruset?

@pao allmänt.

https://www.google.se/amp/s/www.rte.ie/amp/1129478/

Ja det är ju folket som till sist får betala, precis som de flesta ekonomiska kriser. Länder och EU lånar upp pengar för att ge till samhället. Dock är skillnaden den jämfört med tex finanskrisen att det är ingen lågkonjunktur eller system fel som orsakat detta utan ett virus och man tror att det varar några månader och inte år. Nu satsar man på att rädda jobb annars kan kostnaden bli högre med större långdragen arbetslöshet. Sedan behövs pengar att kickstarta ekonomin när den tiden kommer. Sverige har låg statsskuld och de pengar man skulle gödslat med under kommande valåret satsar man nu. Men en sak är säker att denna kris kommer att påverka hur vi lever i framtiden, tex tror jag att flygbiljetter inte kommer att vara lågpris marknad längre

Det är väl vaccin som hindrar att varje ny influensa löper amok? Frågan är hur det kan komma vaccin ganska omgående innan årliga influensor bryter ut? Det är ändå för mig en gåta att man kan hålla framförhållning för årliga influenser som är olika varje år.

Att säsongsinfluensan kommer igen bero på att den förändras lite varje år. Det finns olika virus, de heter A, B etc… På virusets yta finns det två molekyler, de förkortas H och N. Dessa två molekyler har sedan flera varianter som namnges med en siffra. Så ett virus heter typ A(H2N8). Dessa bokstavs och siffesträngar tror jag de flesta sett, men få tänker på vad de står för. Och det är de två molekylerna som ändras år till år.

Vad gäller antikroppar och immunitet ska man tänka så här, viss form av immunitet är nästan livslång, tänk vissa barnsjukdomar, andra ger en kortvarig immunitet som kan hjälpa mot att få tillbaka samma sjukdom samma säsong. Det goda med den kortvariga är att den dessutom kan ge mildare syndrom även efter total immunitet. De andra Coronavirus som cirkulerar ger immunitet, men inte superlänge, snarare kortvarigt. Jag brukar säga att det Corona som cirkulerar nu kräver ca 60% flockimmunitet för att i princip stoppa den, man får då mer lokala utbrott och enstaka individer här och där. Redan vi ca 15% börjar dock smittspridningen hämmas. Det kan vara så att Stockholm närmar sig 15% nu om man går på den undersökning FHM gjort på befolkningen via slumpmässiga test för ca två veckor sedan.

Personligen tycker jag fortfarande att det är något konstigt med detta virus smittspridning. Som jag skrivit i andra poster tycker jag att det är underligt att så många blev smittade i Alperna. Så nära brukar man ju inte komma lokalbefolkningen när man är på skidsemester, eller har jag missat någon aktivitet när jag åker skidor…:flushed::sunglasses:. Jag har spekulerat i att betydligt fler måste ha varit smittade i Italien(Eller Alperna) än vad som sagts. Men om Stockholm inte ännu kommit upp på 15% reses frågetecken igen, hur stor andel var smittade i Alperna. Säg att 20% var smittade i Alperna och vi pratar om en luftburen smitta, hur i hela friden kunde så många skandinaver bli smittade? Den kvarvarande faktorn då borde vara att viruset lever betydligt längre på fria ytor än man trott. Här finns fortfarande ett frågetecken hos mig, någon av dessa faktorer verkar inte stämma. Normalt kan man alltså utgå från hur smittsamt är det, hur många är smittade, hur länge lever viruset i olika miljöer/ytor samt befolkningens immunitetsnivå.

Edit: Och det är de två molekylerna som ändras år till år.

2 gillningar

Som vanligt ett mycket bra inlägg
Kanske var det många som åkte kabinbana med trängsel och hosta / nös

1 gillning

Tack för infon, A och B har man ju haft koll på men inte mutationer.
60% känns som en evighet bort måste jag säga och strör mer salt på såren kring hur världen ska klara att genomgå detta.

Vad jag förstått var det mer festerna som skapade spridningar med beer pong där de spottade pingisbollarna och en gemensam vissla i baren, där bartendern blåste när en order var klar och kunder när de behövde beställa. :sweat:

Denna Henrik är visst immun och var på ischgl när det spred sig.

Intressant att läsa dina iakttagelser och funderingar. Jag har själv jobbat med molekylärbiologi/genteknik så jag har haft ett mer detaljfokuserat tänk. Kul att bredda och få ett övergripande tänk :grinning:

1 gillning

Tack! Tur att det finns olika områden att fokusera på…:+1::smiley:

1 gillning