Stora Corona-tråden (2020)

jag ville absolut inte låta skitnödig idetta.

2 gillningar

Bra att undra. Nu är jag inte den genomsnittliga turisten som åker till fjällen för att stå i skidbacken så jag vet inte hur de resonerar.

4 gillningar

Vi har med oss allt vi behöver i stugan, liftkort köpes på nätet och trängsel här i kittelfjäll utomhus är inget problem :).

1 gillning

Men ändå “går ni mot direktiven” som FHM har satt?

2 gillningar

Folk har tröttnat på både regeringen och FHM, bättre att använda eget sunt förnuft :man_shrugging:t2:

1 gillning

FHM förordar att åka Coronasäkert och att undvika storstäder och turistanläggningar. Vi åkte Coronasäkert och bor ute i skogen i ett hus som jag äger.

3 gillningar

Man blir ju lite mörkrädd när beslutsfattarna vekar vara skapligt konflikträdda. Beslutar om rekommendation av munskydd i kollektivtrafiken 7-9 & 16-18 är ju helt uppåt väggarna. Är det så svårt att besluta om ett tvång och hela dygnet?

3 gillningar

Det handlar väl om att man tycker det är viktigare att få åka skidor och komma iväg när man suttit hemma och jobbat hela hösten. Nu generaliserar jag men folk som åker till fjällen är väl ganska ofta dom lite mer välbetalda och därmed tjänstemän som jobbar hemifrån och tycker dom är värda en resa till fjällen.
Jag anklagar ingen här men tror lite att det är så folk tänker.

Det finns inga tydliga förbud att åka till fjällen vad man kan läsa på FHM. Dock finns det faktiskt bara 1 sjukhus i Jämtlands län med tanke på alla skidorder runt omkring…Även om man är väldigt försiktig så måste man i alla fall handla mat med risken att smittas i mataffären.

Nu stannade vi hemma men på vårt vårt lantställe kan man få utkörning av matkassar från den lokala ICA-butiken.

Vi hade gärna åkt någonstans men Frun jobbar 12-14timmar om dagen 7 dagar i veckan…sedaste 9 månaderna…just pga covid.

4 gillningar

covid siffrorna tyder på att folks sunda förnuft inte funkar.

2 gillningar

Så bra för er. Det beror på var man bor också.

Alla har tyvärr inte sunt förnuft. Att sitta på fik i dessa tider är inte sunt förnuft. Att förbereda sig väl och åka till stugan på landet går däremot att kombinera med sunt förnuft.

Bild från ett förortsfik, Stockholm i december.

Många av mina bekanta har haft vanlig julfirandet med familjen. En del familjemedlemmar har kommit till Sverige från utlandet typ England och Frankrike. Dom sade att dom var försiktiga. Det är för mig en gåta att man kan ta sådana risker.

Skillnaden i år mot en vanlig jul är att boende på hotell är mycket lägre i Årefjällen. Det är folk som har stuga som åker och de stannar istället längre. Gränsen på fyra personer i restauranger gjorde att många avbokade.
Märktes också på trafiken att det är mycket mindre folk än vanligt häruppe. Samma trafikmängd som en vanlig dag på året istället för trafikkaoset som det brukar vara runt jul.

Samma med den lokala Ica-butiken här.

Har några bekanta som skulle till Åre men avstod pga ingen snö. Så det är kanske tur det…?

sitter man i samma rum och runt samma bord…så spelar det igen roll hur försiktig man är.

2 gillningar

Just dessa som till största delen avlider också…