Stora Corona-tråden (2020)

Så bra för er. Det beror på var man bor också.

Alla har tyvärr inte sunt förnuft. Att sitta på fik i dessa tider är inte sunt förnuft. Att förbereda sig väl och åka till stugan på landet går däremot att kombinera med sunt förnuft.

Bild från ett förortsfik, Stockholm i december.

Många av mina bekanta har haft vanlig julfirandet med familjen. En del familjemedlemmar har kommit till Sverige från utlandet typ England och Frankrike. Dom sade att dom var försiktiga. Det är för mig en gåta att man kan ta sådana risker.

Skillnaden i år mot en vanlig jul är att boende på hotell är mycket lägre i Årefjällen. Det är folk som har stuga som åker och de stannar istället längre. Gränsen på fyra personer i restauranger gjorde att många avbokade.
Märktes också på trafiken att det är mycket mindre folk än vanligt häruppe. Samma trafikmängd som en vanlig dag på året istället för trafikkaoset som det brukar vara runt jul.

Samma med den lokala Ica-butiken här.

Har några bekanta som skulle till Åre men avstod pga ingen snö. Så det är kanske tur det…?

sitter man i samma rum och runt samma bord…så spelar det igen roll hur försiktig man är.

2 gillningar

Just dessa som till största delen avlider också…

Det är farligt att stifta lagar som begränsar människors frihet.

Att tex förbjuda folk att röra sig fritt i ett samhälle låter ju toppen när det är som det är nu, men en sådan lag kan missbrukas vid fel folk som har makten. Det är alltid så man ska tänka när lagar stiftas, vad händer om fel personer får makten, hur kan de då använda det vi bestämmer.

Att sedan sitta och ifrågasätta bilder eller vad folk folk gör med sin fritid är också lite dumt. Bilder visar inte hela sanningen, det om något har Internet lärt oss, hur folk rör sig, reser osv är upp till dom. Att på något sätt ge folk skam utan att ha hela bilden blir bara dumt.

1 gillning

Kollade på statistik för Jämtland…Härjedalen statistik ser bra ut men förbryllar mig något…

Tänkte man parta när man var här så var det bra att de stannade hemma. Lite samma med om man tänkte åka alpint.

Folk som besöker åker ju hem, det är ju inte så att du blir smittad och du direkt behöver vård.

Om man ska titta på den bakomliggande politiken tycker jag Coronan visat intressanta saker. Om vi går tillbaka till de politiska ideologierna kan man säga att vänstern har en positiv människosyn och högern en negativ. Liberalismen som initialt var att anses som vänster får sägas ha en positiv människosyn.

Idag kan vi se hur regeringen(vänster) är väldigt försiktiga med förbud och bygger mycket av sina strategier på att lita på människors egen förmåga. De som varit mest kritiska mot regeringen och velat ha mer tydliga beslut och förbud är M, Kd och Sd(alla höger).

I det moderna samhället har bilder fastnat om att vänstern är mot frihet och högern för. Det är dock en modern konstruktion som inte har något med de grundläggande ideologierna att göra. Det är snarare ett skickligt hantverk av M och viss mån arbetsgivarföreningen. Man kan även tillägga att många städade vänsterpartier(typ S i Sverige) gick så längt till vänster i samband med 68-rörelserna att det går att seriöst diskutera vart de var på väg. I Sverige korrigerade väljarna den rörelsen genom att efter 44 år rösta på ett annat regeringsblock.(redan i valet -73 kunde man se den tendensen då valet blev så jämnt att man fick exakt lika många mandat för höger och vänster).

Här tycker jag dock att regeringen knappt själv verkar inse hur de grundläggande ideologierna slår igenom. Initialt sa regeringen och inte minst statsministerns att medborgarna litar på myndigheterna. Tänk om han sagt att "vi/jag litar på medborgarna. Vi kommer att se misstag och dumheter från enskilda människor för människan är inte perfekt. Men i grunden går det att lita på människor. Jag litar på människor. Jag litar på er." Vilken annan kraft regeringen skulle fått och vad mycket enklare att diskutera reglernas utformning de skulle ha haft.

Så, nu ska jag dammsuga det sista av huset...

4 gillningar

Tittar man historiskt då är det vänsterländer som har gått hårdast fram med begränsningar på sin befolkning, så jag förstår inte riktigt det där med att vänstern har en positiv människosyn. Skulle det vara en tävling på att ha ihjäl sin egna befolkning då hamnar vänsterländer på topp 3 utan problem.

Jag påpekade bara att man ska vara försiktig med lagar som begränsar människor, eftersom folk i den här tråden har föreslagit större begränsningar än vad som finns idag. Det har inte så mycket med höger och vänster utan att folk tittar sig lite blinda på situationen just nu. Folk glömmer bort att influensan som kommer varje år är också en pandemi.

Jag bev bara taggad av ditt inlägg, var inte riktat mot dig eller något sådant. Men just det du skrev om försiktighet med begränsande lagar är intressant att analysera ut ett politiskt perspektiv. Och det jag tycker mig se är att ideologierna slår igenom.

Sedan kanske jag skulle varit tydligare med att kommunismen och inte minst den praktiska kommunismen ska ses som demokratiföraktande diktatoriska och inte sällan rena terrorstyren.

2 gillningar

Man kan inte flexa med lagar men det borde finnas någon form av force majeure för sådana företeelser som pandemi och katastrof. Det hade säkert besparat många liv. Vet inte om andra skandinaviska länder har kringgått egna lagar men som det verkar så har man har anpassat utifrån läget.

Andra skandinaviska länder har krislagar där man kan begränsa medborgarnas rörlighet. Sverige har inte det, vi har bara särskilda krigslagar, dvs ökad befogenhet för stat vid händelse av krig.
Det skulle kanske vara behövligt att stifta krislagar i Sverige med. Men de måste vara ORDENTLIGT genomarbetade.

2 gillningar

475 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Stora Corona-tråden (2021)

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Zlatan öppnar upp för att spela i landslaget igen