Stopp i avloppet försvann med nytt diskmedel

Jag får ofta stopp i köksavloppet, helt eller delvis. Ibland räcker det med kaustiksoda/propplösare. Ett par gånger har jag behövt ta hit VVS-figur som spolar rent med högtryck.

För några månader sedan köpte jag Lidls egna W5 kapslar till diskmaskin istället för det gamla Finish Ultimate super duper. Efter ett par körningar i maskinen med W5 började avloppet fungera som det ska igen, och disken blev renare. Provade Finish igen och ganska snabbt började det ta längre och längre tid för diskhon att tömmas och diskmaskinsvatten bubblade upp igen i diskhon. Tillbaka till W5 och någon propp längre ner i avloppet släpper igen efter bara 2-3 körningar.

Mycket fascinerande. Finish är vad många diskmaskinstillverkare rekommenderar. Nu blir det åtminstone inte mer av den för min del.

edit: lag till en bild

4 gillningar

Spännande. Vi kör Finish på diskmaskinen på jobbet och får ofta stopp i avloppet. :thinking: Hemma kör jag Yes-tabletter.

Antar att Lidls propplösardiskmedel inte är Svanenmärkt? :sweat_smile:

Skulle inte tro det:

Samtidigt innehåller W5 Platinum Original både allergena parfymer och konserveringsmedel och det misstänkt hormonstörande ämnet, Benzyl salicylate

2 gillningar

Man ska väl inte äta diskmedlet?

1 gillning

Diskmedlet kommer ju ut i avloppsvattnet och kretsloppet. Förr eller senare dricker någon det vattnet.

3 gillningar

W5 har inga ekomärkningar alls vad jag kan se.

1 gillning