Vissa har krigat för att Bromma flygplats ska få finnas kvar och vissa tycker att flygplatsen redan borde vara borta och nu ser det sistnämnda ut att bli verklighet.
Det var redan 2020 som Swedavia i en rapport slog fast att det inte går att motivera att Bromma flygplats ska kunna fortsätta driva sin verksamhet och nu har Stockholms stad sagt upp avtalet med staten i förtid. Det betyder att flyget ska vara borta och marken ska vara sanerad senast 2038. Stockholms stad har redan börjat planera för att slå upp 16 000 lägenheter på platsen där flygplatsen idag finns på.
Om flygplatsen skulle läggas ned tidigare än 2038 så har Arlanda meddelat att de kommer kunna ta över trafiken utan att göra några stora investeringar och Åsa Lindhagen (MP) säger till DN att “Det är dags att sluta ge hjärt- och lungräddning till Bromma Flygplats”. Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) säger att “regeringen sedan tidigare gjort det tydligt i både Tidöavtalet och budgetpropositionen att Bromma Flygplats ska bevaras, något beslut om att lägga ned flygplatsen kommer inte fattas under mandatperioden“.
Nog det bästa som kan hända för Stockholms-regionen egentligen – Arlanda behöver vara i centrum för att kunna växa. Det som sedan behövs är en utbyggnad av tåget från Arlanda. Dels måste det bli mer normala priser men framförallt måste det finnas flera rutter till olika delar av Stockholm. Här är Oslo en förebild.
Låter svårt med tanke på hur lite plats det finns idag för både Arlanda Express och pendeltågen och godståg att dela på. Känns som de skulle behöva bygga en helt ny sträcka då för det inte är inte mycket spelrum idag på den fronten.
Det räcker väl inte med utbyggnad av tågen till Arlanda utan SJ (och de som kör) måste väl se till att tågtrafiken fungerar bättre först. Jag törs inte boka tåg till Arlanda som går samma dag som flyget då risken är för stor att det blir inställt. Då känns buss mer tryggt, eller om man ska ta tåget att man åker dagen innan och övernattar.
Miljötillståndet är dock en utmaning för Arlanda då det begränsar verksamheten. Skulle Brommas rörelser flyttas till Arlanda så går det med befintligt tillstånd men ger lite utrymme för mer expandering. Så på regionnivå så finns det risker att hämma utvecklingen. Så det är mer än tåg som är problematiken med att stänga Bromma.
Jag har viss förståelse för att lägga ner Bromma både av miljöskäl och för att det är ett väldigt attraktivt läge för bostäder. Problemet är väl Arlandas läge i kombination med att Stockholm är byggt på vatten. Förhoppningsvis hjälper förbifarten men i dagsläget är det rätt tufft att ta sig från södra sidan av Stockholm till Arlanda under stora delar av dagen. Har för mig att någon här i Bubblan berättade att det en gång fanns planer på en flygplats i typ Tumba som komplement till Arlanda. Låter rimligt tycker jag, även om det aldrig kommer hända.
Det gjorde de inte då de bara kör mellan Arlanda och Stockholm C – och det är just denna operatörs punktlighet som jag vill ha till mer än Stockholm C.