Stim ger låtskrivare mobilapp

Från sajten:
image

Stim är de som tar betalt för spelad musik och ger pengar till rätt upphovsmän.

Nu lanserar de en mobilapp som ska göra det hela lättare. Låtskrivare och artister kan ladda ner appen, enkelt logga in med Bank-ID och se alla uppgifter om sin royalty direkt i appen. Om detta ger ångest eller tillvaron ljusare för våra idoler kan vi tyvärr inte avgöra.

I version 1.0 ger appen en försmak av alla funktioner och innehåller utbetalningsinformation, mina verk och nyheter från Stim. Med kommande uppdateringar kommer appen också ge resultat från samtliga källor och användaren ska kunna se om det är streaming eller radiospelningar som ger mest avkastning. Även var och när låtarna har spelats.

“Musikbranschen är en komplex bransch i ständig utveckling och som låtskrivare är det oerhört viktigt att få en transparent överblick av sina intäkter. Stimappen ger våra medlemmar lättillgänglig och fullständig access till sin data”, Lina Heyman, Head of Rightsholder Relations på Stim.

“Att få se inkomsterna så här gör det lättare för mig att värdera mina insatser, och att inte riskera att “sell myself short”, säger Hanna “Yaeger” Jäger, låtskrivare som varit med och utvecklat appen.

Stimappen finns i nuläget endast tillgänglig till Apple-enheter via App Store och är gratis att ladda ner. Alla anslutna till Stim kan enkelt logga in med hjälp av Bank-ID.