Steamer istället för strykjärn - funkar det?

Här kommer en sån där livsviktig fråga som säkerligen Bubblan kan hjälpa till att svara på :slight_smile:

Jag har som säkert många andra här, ett gäng skjortor som spenderat mertiden av sina liv i garderoben. Kanske mest p.g.a. att jag är för "lat" för att stryka dem... Jag fantiserar då och då om nya perfekta rutiner såsom "jamen på söndagar ska jag se till att alltid stryka kommande veckas skjortor" meeen nej så blir det ju såklart inte, istället så blir det samma gamla t-shirts som åker på istället... Så till frågan: Finns det en steamer som faktiskt funkar? D.v.s. tar bort de värsta skrynklor och veck, det behöver ju inte bli perfekt för det blir det sällan när jag stryker ändå... Nån som har nått tips?

Nej, strykjärn är mycket bättre, men en steamer kan rädda en ibland

Jag tycker att steamer blir good enough. Det blir ju inga pressveck eller så, sen blir det väl inte inte 100% perfekt, men som sagt, ska du inte gå på nobelmiddag, så duger det absolut.
Jag har en sån här, funkar till belåtenhet.
https://www.webhallen.com/se/product/346853-Philips-SteamGo-Handhallen-Steamer-GC36280-SvartGuld?channable=0131c369640033343638353367&gclid=Cj0KCQjw7JOpBhCfARIsAL3bobcH4BE938d7ISzLZWMt_OPmYxUMzFeEWHn2wPGX9D_Dj7X-OkkxEKsaAuSKEALw_wcB

Tycker det kan fungera för att ”få lite ordning på” en skjorta som har strukits med strykjärn men behöver lite kärlek för att hänga med en dag till. Som ”grund” tycker jag inte de duger.

Är lite nyfiken på den här typen men har inte riktigt plats för den.

https://www.google.se/search?client=safari&sca_esv=572195928&channel=iphone_bm&sxsrf=AM9HkKlFf2Gip1YJLy0mceL09o24Fgjckg:1696938504402&q=steamer+stryka+skjortor&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiXq4rGtOuBAxW7cfEDHSInDOgQ0pQJegQIChAB&biw=375&bih=636&dpr=3#vhid=NERbI1GciT62xM&vssid=3981:6Xt1-1JNAJbPWM

Beror på tyget, vissa funkar det på om du inte är superpetig, andra funkar det inte alls på.

Moderna tvättmaskiner har ju steamprogram som kan funka också. Typ samma funktion men man kan stoppa in alla kläder på en gång och sedan hänger man dom. Funkar helt okej.

Som någon som har minst 50 skjortor i garderoben och bär en skjorta i princip varje dag stryker jag nästan aldrig. Tvättar skjortorna på 30 grader, skakar ut dom och hänger dom att torka på galge med översta knappen knäppt - klart. Ju bättre kvalitet på skjortan/tyget desto slätare är dom (älskar mina Eton-skjortor).

Ska jag på fin fest så åker strykjärnet fram men annars inte. Steamer tycker jag inte gör jobbet med skjortor, men har andra fördelar som att fräscha upp ulltröjor t.ex.

2 gillningar

Jag tycker steamer funkar bra på Eton och Shirt factory. Som du skriver, bra skjortor blir ganska släta av tvätt.
Sen kanske jag inte ser så vårdad ut :stuck_out_tongue:

Steamer funkar absolut men lika bra som att hänga skjortan i badrummet medan man duschar t.ex.

Jag kanske inte ser så vårdad ut heller :grinning: Det känns ju finfint att ta på sig en välstruken skjorta men den blir ju skrynklig så fort man rör sig iallafall och har man en kavaj över eller en v-ringad tröja så syns det ju inte. Egentligen är det mest krage och manschetter som syns.

Kör helt uteslutande på denna och den fungerar kalas på skjortor:

Jag visste väl att jag skulle få svar på tal - tackar för det :grinning:
Jag har inga lyxskjortor till vardags direkt så kvallen på tyget är nog ganska blandat. Men jag tänker ändå att jag ska ge det ett försök, om inte annat för att få köpa en pryl till :stuck_out_tongue_closed_eyes: Finns ju en sambo i hushållet oxå som har betydligt fler personer plagg som kanske mer lämpar sig för steamer så det är nog inga problem att rättfärdiga inköpet från det gemensamma kortet!