STCC skippar bensinen och blir eldrivet

Från sajten:
image

Från och med nästa år är det slut med högoktanig bensin i Swedish Touring Car Championship. Nu kommer elbilarna i stället. Först i världen enligt STCC själva.

Med det kommer de mest kraftfulla bilarna någonsin och bjuder på 550 hästkrafter. Bilarna kommer göra 0-100 km/h på tre sekunder och klara en topphastighet strax under 300 km/h.

Vidare kommer Helsingborg stå värd för ett stadsrace varje år fram till 2025.

Bilarna baseras på vanliga produktionsbilar som sedan kraftigt byggs om. Första kända modellen är Tesla Model 3.

Existerande bensinbilar kommer att köra vissa helger under namnet TCR Scandinavia. Där kommer juniorer och privatförare ha chansen att visa vad man går för.

17.15 kan vi se livesändning från Helsingborg där de går igenom nyheterna. Detta via STCC+. Där kan du också se tävlingarna. Det kostar 199 kr per månad.

Källa: Pressmeddelande.

 

 

1 gillning

Coolt :slightly_smiling_face:
Var på STCC i Ljungbyhed motorbana helgen som gick


3 gillningar

Tyvärr kommer detta hända mera och mera iframtiden. Jag är inte helt såld på det. För mig är motorsport mycket mera än bara fart. Jag vill ha ljudet, lukten och allt annat som meka med bilar och motorer.

Jag hoppas dom kommer få till något med el också. Jag har försökt se på drag racing med elbilar. Snabba, men inget kul :confused:

Inget som kommer fram när man sitter i tv-soffan och tittar på motorsport.

Det är la halv sant iaf. Ljud kommer fram. Men jag tror du förstår vad jag menar med mitt inlägg. Jag har inga problem alls med elbilar. Men du måste förstå att vi som gillar motorsport måste få säga som vi tycker.

Det kommer säkert vara många som gillar elbilar som kör racing. Men för mig plockar dom bort grejer jag gillar med sporten.

Jag tycker om motorsport också och tycker inte det är hela världen.
Bara en vanesak att det inte låter brum brum :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jo, vi är olika helt enkelt! För mig blir det inte samma sak och hoppar verkligen jag fattar tycke för det också. Annars är det slut på sporten för mig. Vi får ge det några år så kanske man kommer in i det.

Du behöver inte vara orolig för oljelandet USA lär inte gå över till eldrift i första taget. Så du kommer få din törst på brum brum ljud släckt :slight_smile:

1 gillning