Startupen Fixi fixar din cykel

Från sajten:
image

Fixi är en tjänst som förenklar cykelreparation – din cykel hämtas, repareras och sedan körs tillbaka till dig efter att enkelt bokat reparation på deras hemsida.

Grundaren bakom Fixi är Rafi Mohammed, som är en 24-årig utbytesstudent från Indien som kom till Uppsala för två år sedan, för masterstudier i
industriell ledning och innovation vid Uppsala universitet. En olycklig cykeltur till universitetet väckte idén och blev startskottet för bolaget.

“Idén till Fixi föddes förra året när jag cyklade till universitetet och missade ett seminarium på
grund av punktering. Samma dag frågade jag mina vänner och kollegor vad de gör när sådana
saker händer i sista minuten, men ingen hade en bra lösning på problemet. Jag förstod att
cykelreparationer är en onödigt lång och krånglig process som är i behov av modernisering och
berättade därför för programansvarig på universitetet att jag ville starta företag. Han gav mig
studieuppehåll och resan med Fixi tog fart” säger Rafi Mohammad, grundare och VD.

Det var ingen lätt uppstart för Rafi men efter flera avslag från investerare och långivare fick han tillslut sin dröm uppfylld. Arctic Business Incubator i Luleå gick in med 1 miljon kronor i projektet. Ett år senare var tjänsten framtagen och har nu lanserats i Uppsala och Stockholm. Inför satsningen i Stockholm gick investerare in med 2,3 miljoner kronor och ambitionen är att expandera tjänsten till Malmö, Lund, Köpenhamn, Amsterdam och Berlin där cyklar använda flitigt.

Via: Fixi Pressmeddelande.

Ja tack!

Jaaaa, äntligen!!!

Jag är mest nyfiken på hur Arctic Business Incubator finansieras :thinking:

https://www.abi.se/sv/about-us

"Vi startade 2005 i Luleå och är ett privat svenskt aktiebolag, som ägs av LTU Holding AB, Norrlandsfonden, Region Norrbotten, Luleå kommun och Skellefteå industrihus AB.

Vår verksamhet finansieras av våra ägare, Kiruna kommun, Piteå kommun, Längmanska Företagarfonden, Framtidsbanken samt av Vinnovas Excellens program (en satsning på inkubatorer där Sveriges bästa inkubatorer är utvalda).

Vi jobbar även med ett antal projekt, som finansierias av Tillväxtverket, ESA European Space Agency, Rymdstyrelsen, Skellefteå Kraft m.fl."

Som jag misstänkte skattemedel :disappointed:

Staten är nog vår största riskkapitalist - förhoppningen är naturligtvis att pengarna skall generera skattepengar tillbaka.

Bruka fungera bra regionalt, när det kommer till statliga bolag som SAS och några andra fungerar det sämre :laughing:

Tror du verkligen att denna idé kan fungera utan bidrag ?

Så här @Erik. Varje gång jag dissar något blir det en makalös succé, varje gång jag hyllar något så brakar det.

Jag är inte rätt måttstock här :slight_smile:

Nja, med de yrkeserfarenheter du har så tror jag nog att du har en åsikt :wink:

Ja finns inte tjänsten i Köpenhamn och Amsterdam redan så tror jag det kan bli riktigt stort där. Stockholm är ju ingen riktig cykelstad, eller kanske just därför kan det fungera där också.

Här i Malmö är det alldeles för billigt att laga en cykel i någon av de triljoner cykelbutiker som gärna tar kontanter framför kort och det är så nära till allt.

Samtidigt är cyklar allt dyrare och ersätter för många bilen och det är verkligen inte skojsigt att gå med en ellådcykel ner till en pålitlig cykelhandlare om den går sönder. Och går en del av bilbudgeten till det så finns hur mycket pengar som helst att plocka.

Jag är definitivt en presumtiv kund. Cyklarna i huset får gärna servas professionellt och om någon hämtar och lämnar vid dörren är ju det underbart.

1 gillning