Stänger ni av iCloud vid service?

Jag ska lämna in min dator på reperation av skärmen och verkstaden måste få tillgång till att komma in i datorn. Det betyder att de kommer åt ALLT: Bilder, dokument, kalender, sms o mms, påminnelser, anteckningar mm. Mycket av detta är personligt, så jag undrar hur man ska göra för att behålla sin integritet när datorn kommer i okända händer? Stänger ni av iCloud och raderar allt på datorn, eller hur gör ni?

Ja. Om jag skulle behöva in en dator eller vad som helst så skulle jag ha loggat ut och nollställt den.

1 gillning

Kan du inte bara skapa ett tillfälligt lokalt konto som de kan använda?

Funderat på det. Men då gäller det att de inte behöver komma åt administrationsinställningarna för att kunna göra det de behöver. Förmodligen vill de bara se att skärmen funkar som den ska, men de kanske behöver komma åt någon service -inställning -läge eller nått.

Jag skulle logga ut från iCloud och sen tömma och lägga in nytt OS. När jag får tillbaka den så rensar jag igen och lägger in nytt OS och slutligen återställa min backup.

Ja det är väl det som gäller om man vill vara säker.

Märkligt att det inte finns ett serviceläge på datorn så att allt privat förblir privat.

Skapa backup, och töm telefonen.

Man vet ju inte om gamla verisure anställda numera jobbar på Apple.

1 gillning

Det var ju en dator det handlade om i detta fall. En lur känns ju betydligt lättare att rensa.

1 gillning

Skapa bara ett nytt konto på den. Det behöver inte vara administratörsrättigheter. De kommer dessutom inte åt din iCloud-information ens från ett annat admin-konto.

På 3 av 4 serviceställen jag jobbat med har det varit 100% professionalism och det finns varken tid eller intresse att göra något annat än att se till så datorn fungerar.

1 av 4 ställen hade en server full av kundernas nakenfoton.

1 gillning

Kör man allt på iCloud så är det precis lika enkelt att rensa. :slight_smile:

Skärmavbild 2022-04-05 kl. 22.09.26

Får du tillbaks allt du hade i datorn från iCloud?

Allt du har på skrivbordet samt i din iCloud Drive katalog.

1 gillning

Jag är inte så hemma på Mac men en Windows dator är iallafall ingen höjdare att rensa och återställa. Låter ju som om @Esse’s tips verkar vara vägen att gå.

Låter toppen att de klarar sig med ett eget konto på datorn. Så blir det. Tack Peter!

Nu använder jag en MacBook Pro i jobbet och när jag är på resande fot. Men det är just det här som är anledningen till att jag inte använder en bärbar dator, Mac eller någon annan form av dator där jag inte själv kan byta ut trasiga komponenter som min huvudsakliga dator för privat bruk. Ingen hårddisk som jag använder lämnar någonsin hemmet såvida jag inte har plockat isär och förstört den när det är dags att byta ut den.

2 gillningar

Skapa ett separat admin-konto så slipper du ge ut dina egna uppgifter. Bättre för alla.

Men om det separata kontot får admin-behörigheter så kommer den ju åt allt på datorn ändå väl?

Ja, och ett adminkonto kan nollställa lösenordet på ett annat adminkonto.

2 gillningar

Tänkte att det kunde vara så ja.

Men det behöver ju inte vara ett admin-konto :slight_smile:

1 gillning