Stadia kan bli livboj för Cyberpunk 2077

Från sajten:
image

Cyberpunk 2077, en dystopi som tagit 8 år att utveckla. Men efter allt som kommit fram hade 1 år till varit värt det.

När spelet startar kommer en avancerad karaktärsskapare. Här finns olika frisyrer, hår färg, ögon färg, hud färg, cyberinplantat, tatueringar mm och inte minst kön. Detta steg är något som egentligen är ganska onödigt då det är väldigt sällsynt att faktiskt se sin karaktär då detta är ett FPS (first person shooter) spel. Allt som syns är därmed ett par armar undantaget filmsekvenser. Sedan finns det olika spår att välja för att uppleva den futuristiska men även dystopiska Night City. Allt för att ge lite RPG (roll playing game) stuk och ge en bakgrund till karaktären.

CP77 är ett open-world spel med en action/äventyrs-story som utspelar sig i Night City. Huvudpersonen som man spelar kallas för V rätt och slätt. En laglös legosoldat som ska hitta ett unikt implant som är nyckeln till odödlighet. På vägen mot ditt slutgiltiga mål kan V justera sina cyberimplantat, sina skills och spelsättet. Allt medans Night City utforskas och växer så påverkas även spelets story. Det finns därför flera olika slut på V:s historia i Night City. Ett av de stora dragplåster som spelet har haft är karaktären Johnny Silverhand som spelas av ingen mindre är Keanu Reeves.

Stadia är tack och lov förskonad från många av buggarna som Playstation 4- och Xbox One-konsolerna drabbats av. Men det finns fortfarande kvar några. En av dessa gör att vapnet inte går att ladda om och hela arsenalen behöver tömmas innan magasinet kan fyllas. Ibland räcker det dock att kasta en handgranat.

I FPS-spel är kontrollen är viktigt att tänka på. Denna kan aldrig få samma precision eller frihet som ett tangentbord och mus kan ge vad gäller pricksäkerhet eller kontroll på vad du som spelare vill ska ske. Detta måste vara en av Google Stadias största brister som jag hoppas kan få en lösning snart.

Grafikmässigt rullar CP77 på bra och många små detaljer finns även synliga, allt i från kackerlackor som kryper runt till robotinplantat som glöder.

CP77 är en ordentlig vattendelare i användarnas ögon. Vissa älskar det och andra verkligen hatar det och hotar att stämma CD Project RED som utvecklat spelet. Vilket är helt förståeligt när grafiken fått tonas ned för t ex Playstation 4 och Xboxen så bilar och människor kan dyka upp och försvinna utan vidare. Människor kan även se ut som stora blobbar från yttre rymden i 15-20 sekunder eller hus som inte får detaljer innan du är så nära att näsan är emot väggen. CDPR kan göra bra spel, deras största hit måste vara Witcher 3. Det hjälper dom kanske ur detta dike som dom själva grävt fram.

Det många gillar är däremot att man kan få en bra story där ens livsval kan avgöra vem som blir vän och vem som blir fiende.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att spela igenom hela spelet när buggarna blivit krossade och tid till att utforska allt vad Night City har att erbjuda. Inlärningskurvan för spelet är ganska hög då det är mycket information på en gång. Just nu är jag dock lite återhållsam med betyget. Friskt vågat men det skulle ha behövts en grundligare betatestningsfas och inte försöka bita efter för mycket genom att få ut spelet innan julhandeln och dessutom få med förra generationens konsoler.

image

Inne på andra genomspelningen nu, bland det bästa jag någonsin spelat.
Kör på Stadia (i akut brist på RTX3080), inte en crash och ser oftast riktigt bra ut i 4k/30fps

Någon som vet om det där Google Stadia + Cyberpunk-erbjudandet runt jul är kvar, eller vet något motsvarande erbjudande via någon 3:e part?

Nej, det togs bort i förtid då efterfrågan var så stor. Du får hålla utkik.

Ok. Jo, jag har googlat en del men hoppades på att den kanske fanns kvar i någon form via någon sida jag hade missat. :slight_smile:
Har ju en PS4:a också, men där vet man ju inte riktigt vad man skall tro om spelets skick. Fast den diskussionen hör inte hemma i den här tråden ändå.