Stabila Nokia 5710 XpressAudio räcker i veckor

Från sajten:
image

Mobiltelefonen är numera var människas högt värderade ägodel som hjälper oss att hålla kontakten. Just “Connecting People” var en populär slogan från Nokia en gång i tiden.

Det finns inte mycket som dagens mobiltelefoner inte klarar av, dessa minidatorer som vi bär med oss hjälper oss att underlätta vardagen på många sätt. Men, det finns trots allt de som bara vill ha en telefon att ringa med och som inte behöver tusen funktioner som aldrig kommer att användas. Enklare modeller av mobiltelefoner finns men får inte tillnärmelsevis så mycket uppmärksamhet som deras smarta motsvarigheter. Vi fick frågan om vi var intresserade av att testa och recensera en mer traditionell mobiltelefon från Nokia vilket vi självklart tackade ja till.

Hur står sig en mer traditionell mobiltelefon sig på marknaden idag som formligen översvämmas av smarta versioner? Vi har nu testat Nokia 5710 XpressAudio i ett par veckor och här är vad vi tycker om den.

Det här är Nokia 5710 XpressAudio

Nokia 5710 XpressAudio är en mer traditionell mobiltelefon med lite mer fokus på musik. Det som utmärker telefonen är den integrerade förvaringen för de medföljande hörlurarna och tydliga kontrollerna för uppspelning av musik men mer om detta om detta längre ner. Förpackningen sticker ut genom att delvis innehålla plast vilket i princip alla andra tillverkare frångått idag så varför Nokia inte gjort detsamma är för mig en gåta.

Nokia 5710 XpressAudio

Det som följer med Nokia 5710 XpressAudio är förutom själva mobiltelefonen, en mikro USB-laddare, hörlurar, ett löstagbart batteri samt lite dokumentation. Utöver plasten på förpackningen så är även valet av mikro-USB för laddning något förvånande.

Nokia 5710 XpressAudio

Att få se och känna på en mer traditionell mobiltelefon väcker sannerligen en hel del minnen. Min första Nokia var en 2110 som med sin då “tunna” design var åtråvärd. Därefter hade jag en 6210 som var ännu tunnare och valet sedan blev en 6510 som med sin lilla design slank ner i vilken ficka som helst. Min sista mobil från Nokia blev en snyggt designad 6610 som med sin färgskärm tog mobilanvändandet till en ny nivå. Nog om nostalgin men visst kändes det lite i hjärtat när jag höll denna 5710 i handen efter att ha packat upp den!

En större skärm, alla de sedvanliga knapparna från förr, bekräftelseknapp modell större i mitten samt lite ett par andra knappar för att bekräfta eller navigera finns också. De avlånga röda partierna längs med mobilens ovansida är faktiskt även dessa knappar. På vänster sidan justeras volymen och på höger sida går det att spela upp/stoppa eller hoppa fram och tillbaka mellan valda audiospår.

Nokia 5710 XpressAudio

Baksidan av 5710:an har ett lock upptill som döljer de integrerade och givetvis, löstagbara hörlurarna. En smart detalj för den som gärna vill kunna ha tillgång till ett par hörlurar men inte nödvändigtvis behöver dessa alltid i vardagen. Locket skjuts med lätthet ner med tummen så enkelheten har varit i fokus här.

Nokia 5710 XpressAudio

Hela bakstycket går dessutom att ta loss för att kunna stoppa i SIM-korten då mobiltelefonen har plats för två stycken Nano-SIM. Dessutom kan den som vill stoppa i ett SD-kort för lagring av olika filer, kanske främst för ljuduppspelning eftersom telefonens begränsade möjligheter till att hantera digitalt material är begränsat. Just SD-kortet behövs för att kunna spela upp musikfiler så bra att ha i åtanke. Mer minnen väcks till liv när batteriet är av den löstagbara typen, något som mer eller mindre försvunnit helt med dagens mobiltelefoner.

Nokia 5710 XpressAudio

Strax ovanför det dedikerade utrymmet för batteriet syns även den inbyggda kameran av typen QVGA. Med andra ord så är det inga högkvalitativa bilder vi kan förvänta oss från 0,3 MP-kameran men säkert bra för de mer vardagliga bilderna av saker som kanske behöver kommas ihåg.

Användning av Nokia 5710 XpressAudio i vardagen

Hur fungerar då denna enklare mobiltelefon i vardagen? Jodå, den slinker ner enkelt i fickan vilket ju är en bra början. Rent storleksmässigt så är den lite kortare på längden jämfört med en iPhone 11 och smalare på bredden. Däremot är den tjockare men inte så det stör, detta beror till viss del på konstruktionen med luckan som döljer hörlurarna.

Nokia 5710 XpressAudio

Att telefonen känns oerhört plastig går inte att komma från. När många andra mobiltillverkare satsar på detaljer i aluminium, glas och andra snygga detaljer så kör Nokia plast rakt igenom. Det märks. Baksidan visar upp logotypen mitt på och till höger syns QVGA-kameran samt en LED-diod som fungerar som ficklampa eller för att lysa upp när en bild ska tas.

Nokia 5710 XpressAudio

Så här ser det ut när luckan skjuts tillbaka för att stoppa i eller ta ut de medföljande hörlurarna. Hörlurarna fungerar förhållandevis bra, åtminstone för att lyssna på musik i en tyst miljö. Förvänta ingen brusreducering eller möjlighet att anpassa passningsformen hörlurarna utan det är som det är. Men, de sitter ändå hyfsat bra så länge du inte försöker dig på att vara alltför fysisk eller för den delen headbanga. Bra är att hörlurarna laddas när de inte används vilket borgar för att de mer eller mindre alltid är redo att användas.

Nokia 5710 XpressAudio

Det går att se status på batterierna i hörlurarna via mobiltelefonens meny. Funktionen “Anti-förlust” låter en ytterst liten diod blinka för att du ska kunna hitta dessa om de tappats bort. Huruvida någon hittar sina borttappade hörlurar med denna minimala diod låter jag vara osagt men visst, lite mervärde ger det trots den praktiska bristen. Att lyssna på radio fungerar bra via mobilen, precis som förr men jag upplever den som väldigt känslig beroende på var mobilen ligger. Det är nära till knaster vilket kan försvinna om mobilen roteras lite eller om du flyttar på den något. Så inte helt hundra med andra ord.

Samtal via hörlurarna fungerar också även om det inte är kristallklart och direkt påverkas av eventuellt ljud från omgivningarna. Kopplar jag bort hörlurarna och pratar via mobiltelefonen direkt så fungerar även detta vilket ju är tacksam även om jag upplever att ljudet stundtals är lite svajigt.

Nokia 5710 XpressAudio

Annars tycker jag att mobilen ligger bra i handen och det är lätt att komma åt de olika knapparna på den. Vikten är helt godkänd, inte för lätt och inte för tung. Knapparna som “döljs” i de röda listerna gör vad de ska, att justera volymen upp eller ned eller för den delen byta frekvens eller hoppa mellan låtar fungerar. Men om mobilen har gått in i viloläge så behöver den först aktiveras genom att trycka på den större mittplacerade knappen. Vid väckt, men ej olåst läge så syns inte frekvensbyte på skärmen även om själva bytet sker. För att se frekvensbytet behöver du låsa upp mobilen – lite dumt kan tyckas.

Det finns en hel del olika funktioner i mobilen men jag imponeras inte av dessa alls. Visst går det att surfa lite men det är i yttersta nödfall som detta skulle rekommenderas. Det är en seg process så det är ofta nära att ge upp. Inte minst för att det är lite omständligt att mata in text, trots den prediktiva funktionen som ska gissa vilket ord du skriver in. Skickar du SMS så fungerar det fast på enklast möjliga sätt, det är avsaknad av emojis även om de sedvanliga äldre varianterna fungerar som baseras på vanliga tecken och symboler.

Mer basfunktioner som timer, kalender, stoppur, ficklampa och trevligt nog en omvandlare för enheter finns. Dessutom givetvis en drös med spel för eventuell förströelse men en del av dessa kräver köp och har bara ett par gratis omgångar att testa med först. Att hålla en mer traditionell mobiltelefon som denna i handen och tänka lite på vilka funktioner som jag hade förr i tiden så blir jag snabbt varse om hur blixtsnabb utveckling vi har inom teknikområdena idag.

Kameran då? Nja, har du inget att jämföra med så fungerar den …eller inte. Avgör själva utifrån bilden nedan som tagits rakt upp och ner. Det är suddigt och egentligen inte skärpa ser ut att vara närvarande vid fotograferingstillfället. Mest troligt så kommer den bara att användas för att fotografera av shoppinglistan eller annan skylt/skrift som inte kräver skärpa. Inte mycket att stoltsera med i vardagen om jag ska vara ärlig.

Telefonen känns dock inte helt stabil. Vid ett par tillfälle har den startat om utan någon speciell anledning varpå PIN-koden behöver matas in igen. Det tar inte lång stund men irriterar ändå lite grann. För mig som är yrkesskadad och ofta hittar stavfel eller annat som inte ser korrekt ut så finns här en del att anmärka på. Det handlar om felstavningar lite här och där, saker som inte är översatta korrekt vilket sänker lite av känslan.

Den stora behållningen med Nokia 5710 XpressAudio är batteritiden. För första gången på åratal har jag inte behövt tänka på att ladda mobiltelefonen varje dag eller natt. Här snackar vi veckor utan att behöva ladda baserat på att ta emot ett par samtal om dagen, inte alltför långa samtal samt lite radiolyssnande. Ska du ut och resa i form av backpacking så kan detta vara en bra kompanjon som ger dig möjlighet att ringa och lyssna på musik. Eller om du är en prepper som behöver en extra mobil som inte behöver laddas dagligen.

Recension: Nokia 5710 XpressAudio

Fördelar

  • Standbytiden
  • Hörlurar medföljer
  • Enkelt handhavande
  • Stöd för dubbla SIM-kort

Nackdelar

  • Plastig
  • Mikro-USB
  • Stundtals buggig

Detaljer

Tekniska specifikationer Nokia 5710 XpressAudio:

  • Skärmstorlek: 2.4″
  • Upplösning: QVGA
  • Kamera: 0.3 MP
  • Blixt: LED
  • Bluetooth: 5.0
  • Anslutning:Micro USB (USB 2.0)
  • Batteri:1450 mAh, effekt 2.75 W
  • Standbytid: upp till 31 dagar (enkel SIM, GSM)
  • Samtalstid: upp till 7 tim (enkel SIM, GSM)
  • Minne: MicroSD, upp till 32 GB
  • CPU: Unisoc T107​
  • Operativsystem: S30+​
  • Ljud: Inbyggda trådlösa hörlurar, Equalizer, Trådlös FM Radio, MP3-spelare (kräver MicroSD kort, medföljer ej)
  • Högtalare: 2
  • Nätverk: 4G (850/900/1800), LTE (1, 3, 5, 7, 8, 20) WCDMA (1, 5 ,8)
  • SIM-storlek: Nano
  • Knappar: Power, Volym (upp, ned), musikstyrning, numeriska och funktionella knappar
  • Mått: 57.7 x 16.2 x 138.9 mm
  • Vikt: 129.1 gr

Rekommenderat pris för Nokia 5710 XpressAudio är 999 kronor och mer information finns att läsa på hemsidan.

Sammanfattning

Att återigen få hålla och använda en traditionell mobiltelefon blev en nostalgitripp för min del. Jag kan inte påstå att jag direkt saknar den traditionella formen eller avsaknaden av det som erbjuds i en smartphone idag. Däremot gör Nokia 5710 XpressAudio vad som förväntas av den och inte minst batteritiden är något som dagens smartphones tittar med avundsjuka på. Hörlurarna som är inbyggda fyller sin funktion om förutsättningarna är de rätta. De levererar men inte mycket mer och förvänta dig inga underverk men de gör åtminstone vad som förväntas. För dig som behöver en extra mobil eller behöver vistas i miljöer och platser med begränsade möjligheter till laddning är denna mobiltelefon väl lämpad. För dig som vill ha lite mer så går det att få en smartphone för ett par hundralappar till så fundera över vad du behöver.

Betyg: 3.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Kul nostalgi mobil. Men jag tror en smartphone är nästan ett krav idag i det moderna samhället, BankID, Swish, parkeringsappar etc..

Men som en extra eller nödtelefon med lång standbytid så funkar den.