SSID och AirPlay 2

Får erkänna att jag aldrig riktigt fått koll på hur AirPlay 2 fungerar. Idag ska vi koppla upp en Sonis Move till Airplay 2 och använda den tillsammans med mina övriga AirPlay 2 högtalare. När vi kopplar upp Moven, spelar det någon roll till vilken SSID man kopplar den? Om det spelar roll, kan man enkelt kolla vilka SSID de andra högtalarna kör på?

Kort svar är att du inte ska ha flera olika SSID, om det inte då är ordinarie och ett för gäster.

Jag kan inte se i Sonos-appen att man kan kolla vilket SSID enheterna är anslutna till, men kolla annars i routerns app eller webbinterface.

2 gillningar

Samma nät, så kör samma SSID.

1 gillning

Att jag har flera SSID beror på att jag fått för mig att det var svårt att koppla upp någon smart pryl mot ett gemensamt SSID(både 2,4 och 5).

Nu har jag grävt i UniFi och ser att mina HomePod är kopplade till SSID 5ghz och mina Libratone mot 2,4ghz och de lirar fint ihop..:thinking:

Men du har väl samma namn på båda?

Nej, de heter olika.

AirPlay högtalarna skall vara anslutna till samma SSID. Om inte så bäddar man för bekymmer.
Har man flera accespunkter så måste dessa vara bryggade så man inte kör dubbel NAT. För det ställer till bekymmer också. Upptäckte det när jag hjälpte en vän att konfigurera flera Sonos högtalare.

1 gillning

Fått för mig att det är enklare om de heter samma då sakerna själv hittar rätt.

2 gillningar

Det händer någon gång då och då att högtalarna inte hittas. Antar att det beror just på att de är mot olika SSID. Men oftast fungerar det perfekt och när det klickar brukar det räcka att vänta lite sedan kopplas högtalarna upp.

Jag kör med två olika SSID, ett för 2,4GHz och ett för 5GHz, då jag har vissa äldre enheter som enbart har stöd för 802.11n 2,4GHz och som ofta tappar anslutning om jag kör samma SSID på både 2,4GHz och 5GHz trots att jag ställt in 20MHz kanalbredd på 2,4GHz. Jag har inga problem med AirPlay om jag har två enheter anslutna till olika SSID.

Får inte riktigt ordning på det. Under felsökning upptäckte jag en konstighet. Enligt UniFi är mina Libratone kopplade mot olika SSIS, medan det i Libratoneappen ser ut som att de är kopplade till ett och samma SSID.

Loggade in i det SSID som är ett och samma för 2,4 och 5 med Moven(jag har alltså tre SSID, 2,4, 5 och ett där båda frekvenser ligger), vilket är samma som för mina Libratone enligt deras app. Men Movenen hackar om jag spelar upp med AirPlay 2. Kör jag direkt från Spotifyappen låter den bra, men då kan man ju inte använda mer än en högtalare. Eller?

Hur många SSID ni kör spelar ingen roll, det är bara ett namn.. Är det två accesspunkter du har? Provat att lägga varje AP på en separat frekvens och sänka styrkan till medium? Tex

Att sätta sändarstyrkan till medel ger ungefär samma utnivå som hög på 5ghz. Detta gör att det blir ett mindre överlapp mellan accesspunkterna och dina högtalare har lättare att ”välja” närmast AP för bästa möjliga kommunikation.

2 gillningar

Tack för tipset. Ska kolla på det. Idag läste vi problemet genom nu att jag anslöt mig till ”Sonossystemet”. Då funkar AirPlay 2.

Kan kanske vara ett multicast problem, har du ett gäng chromecasts också?

Nej, ingen. 2 Apple TV.

Aktivera bandsteering och glöm att ha två olika SSID.