Sprillans ny iPhone 12 Pro Max - Problem

Hej! Fick tips av en kompis att gå med i gruppen och lyfta mitt problem för att se om någon annan varit med om samma.

Fick hem min iPhone 12 Pro Max igår. Ivrigt öppnade jag boxen och försökte starta luren- vilket såklart inte gick. Svart skärm som inte svarade på varken snabb eller ”lång” knapptryckning/hållning.

Misstänkte batteriet så kopplade in laddaren. Efter många försök vet jag ej men misstänker att den svarade på en re-boot (vol up, vol ned, power). Konstigt tänkte jag, men var glad att den visade något livstecken.

Nästa problem uppstod. En loopande Apple-logga var det enda jag fick, dvs. inget annat hände än att den såg ut att starta men lagom tills den i valiga fall hade visat mig lås-skärmen så loopade loggan igen. Innan varje re-loop hörs ladd-ljudet men inget annat.

Någonstans här googlar jag problemet och hittar en support-tråd där liknande problem lyfts men som vanligen inträffat först efter en vecka eller så med 12:an. Lösningen ska tydligen vara recovery-mode och att uppdatera luren denna vägen.

Med den informationen lyckas jag på något sätt enligt guide få telefonen i recovery-mode och allt dyker upp på MacBooken som det ska. Jag klickar på ’Update’. Tror ni det funkar? Nehedå! Felmeddelande på felmeddelande. Jag har provat allt. Jag hade provat allt som hon föreslog i supporten med och jag provade det igen. Ny USB port- funkade ej. Starta om dator och telefon- funkade ej. Klicka på ’Restore’ istället för ’Update’- funkade ej. Inga aktuella programuppdateringar på datorn (MacBook Pro 2019).

Nu är telefonen i recovery-mode och den går inte att få ur detta mode heller så vet inte (men antar att) grundproblemet fortfarande är kvar. Gav upp då jag vill inte installera tredjepartsprogram och experimentera mer. Serviceärende är upptaget och den ska in på måndag.

Någon annan som har haft samma eller liknande problem?

Tack!

Testa och sätt telefonen i DFUläget. How-to: Turn off, force restart, enter DFU on iPhone 12 - 9to5Mac

1 gillning

Har provat det med. Minns inte om det var ‘Update’ eller om det var ‘Restore’ det stod men jag vet att jag var i DFU eftersom skärmen på luren var svart och det såg lite annorlunda ut på datorn, dvs. precis så som i de skriver i artikeln du länkar till. Det var enligt den jag satte telefonen i DFU. Hursomhelst fick jag felmeddelanden då med.

Oavsett hur det går med din telefon måste jag säga att du har en fantastiskt klok kompis!

1 gillning