Språk i Apple Carplay

Varför läser Apple Carplay mina textmeddelanden i min Kia på engelska när allt på min telefon är inställt på svenska och meddet är sänt på just svenska? Bilen förstås inställt på svenska…
Svensk text läst av en engelsk röst utan kunskap om svenskt uttal är rätt kul, men meningslöst :rofl:
Tips någon?

Men det användarnamnet borde du ha full koll!:wink:

Kunde inte låta bli…:joy:

3 gillningar

Får nog byta… halvkoll, lillkoll, minikoll…

2 gillningar

En smula koll :slight_smile:

CarPlay skall bara ta språket från telefonen rakt av så det låter konstigt. Kanske en återställning är på sin plats?

Min nuvarande Kia är den första bil jag haft med original trådlös anslutning och efter köpet har jag med säkerhet startat om luren ett par gånger - av andra skäl.
Bara iM där en manlig röst läser upp mina medd - till nöds begripliga…
Han förstår mina engelska svar om jag vill höra igen / svara osv.

Inget livsviktigt, då jag förstås kan läsa dom på luren - dock ej på bilens skärm…
Kanske bör leta efter multimediaenhetens omstartsfunktion på bilen… Ordergivningen till Waze fungerar helt ok, på svenska :laughing:

Vad händer om du plockar upp dessa meddelanden på telefonen och försöker svara med tangentbord?

Jag har någon gång råkat ut för att språket för meddelanden blivit engelska för enstaka trådar

Det är bara en förflugen tanke, det känns som ett udda fel.

Har slängt dess medd, men skall testa nästa gång jag tar emot i bilen! Värt ett försök!