Spotify vill höja priset för familjer i norden

Från sajten:
Spotify vill höja priset för familjer i norden | Teknikveckan


image

Spotifys familjeabonnemang där det kostar 149 kronor i månaden för familjer med upp till fem medlemmar har skadat bolagets intäkter. Även skivbolagen sägs vara allt mer missnöjda över att denna typen av paketpriser gör att de får mindre betalt per spelning.

Därför kommer man höja priset med 13 procent och först ut är den Skandinaviska marknaden. Faller det väl ut, för Spotify får vi förmoda, kan ändringen slår igenom på alla kapital starka marknader.

Spotify har idag cirka 110 miljoner betalande kunder medan Apple har ungefär 60 miljoner betalande användare. Även de har ett familjeabonnemang för 149 kronor i månaden.

Via Bloomberg.

Känns väl som det bara vara en tidsfråga innan dom skulle höja… Har tänkt sedan familjen kom hur de kan vara så billigt för 5 personer, när 1 kostar 99…

Det var väl Music som började med familjeabb för 149:- och Spotify följde efter.

Såå ”länge ” sen så ja har glömt bort … men när ja skaffa fam hos Spotify tror ja de kosta 99 o 79 för en person … kan ha fel … såååå länge sen :relaxed:

Och 99:- för flera miljoner låtar är ju löjligt lite pengar. Som gammal DJ är ju detta en guldgruva. För 99:- fick man ju inte ens ETT album. :joy::+1:t3:

Ja och nej. Spotify började med familjeabonnemang 2014, innan Apple Music fanns. Men då kostade det 149 för två personer, 199 för tre, 249 för fyra personer o.s.v. Källa: TheVerge 2014-10-20. Det var ju en mer hållbar och rimlig familjerabatt.

Så helt rätt, det var väl när Apple 9 månader senare kom med sin aggressivare prisplan med upp till 6 personer för 149:- som Spotify kände sig tvungna att följa efter. Svårt att tävla mot världens fetaste kassakista.

2 gillningar

Blir intressant och se va höjningen blir…

13 procent kan man anta :wink:

1 gillning

Håller helt och hållet med!

Äsch musik ska man ju köpa fysiskt. Gärna på vinyl. :smile: Dock är vi “audiofiler” ett utdöende släkte.

Ja men titta :joy::joy:

1 gillning

Japp, ni är "stofiler", snart fossiler :wink:

1 gillning

Sååå va de ja ,

Att släpa runt på vinyl som DJ var inget jag längtar tillbaka till. Väger ju bly!:wink::stuck_out_tongue_winking_eye:

Ja, vinyler väger som attan. Men en och en så är de trevliga, med stora omslag (kan iof vara en nackdel ibland).

Förstått att det är en förbannelse av rang!

Så är det. Det är dyrt som attan :smile:. När ni övriga ojar er över priset på Sonos-produkter så är det bara vad en enkel pickup kostar.

Jag köpte min favoritskiva på CD och hörde delar av musiken jag aldrig hört tidigare på Spotify. Men det var bara första gången, sedan blev det ju normativt.

Har den även på LP men den vågar jag inte ens sätta igång :sweat_smile:

Ja alltså , 99/149kr e ju larvigt billigt … ja skulle gladeligen betala flera hundra om ja var tvungen !

Google har numera en större kassa än Apple. De gick om precis nyss vad jag läst! :slight_smile: