Spotify uppdaterar sin app med ett dynamiskt gränssnitt

Från sajten:
image

Idag höll Spotify låda och visade upp en rad nya funktioner men även ett helt nytt gränssnitt som minst sagt påminner en hel del om ungdomarnas favorit – TikTok.

Spotify beskrev sina nyheter som de största uppdateringarna som har gjorts sedan tjänsten lanserades och det kommer bli ett nytt, dynamiskt gränssnitt i mobil-appen som ska skapa en långvarig relation mellan kreatörer och fans. Det nya dynamiska flödet i appen kommer bland annat låta artister lägga in en 30-sekunders video på sin profil- och albumsida. De kommer även ha ett dedikerat utrymme där lyssnare och fans kan förhandsspara album, se exklusiva videos, beställa merch och se nedräkning till nästa stora låt- eller albumsläpp.

Även appen som helhet kommer att vara mer dynamisk och man kommer nu kunna “svajpa” nedåt för att få nästa låt som även har en kort, loopande video och nedan kan du läsa om en rad andra nyheter:

  • Smart Shuffle låter dig addera ny musik som perfekt kompletterar din befintliga spellista med ett enkelt knapptryck.
  • Utforska personligt kurerade förhandsvisningar av spellistor, album och poddavsnitt genom att klicka in på undermenyerna “Musik” och “Poddar och program”.
  • Ett nytt flöde inom sökfunktionen låter dig utforska ny musik och poddar inom dina favoritgenrer via korta rörliga klipp. Du kan också förhandslyssna på låtar från några av dina favorit-spellistor så som Discover Weekly, Release Radar, New Music Friday eller RapCaviar.
  • Likt för musik kommer nu “Autoplay for Podcasts” – när en podd tar slut spelas ett nytt avsnitt upp automatiskt utifrån relevans och användarens preferens.
  • Spotify presenterade nyligen DJ – en ny personlig AI som förändrar hur användare upptäcker och lyssnar på musik. Funktionen kommer initialt vara tillgänglig i USA och Kanada.

 

De passade även på att nämna att Spotify betalar tillbaka majoriteten av varje intjänad dollar till branschen som musiken genererar, vilket nästan är uppe på 70 procent. Även podd-avdelningen i appen får sig en uppdatering och där kommer kreatörer kunna lägga upp video-poddar, interaktiva avsnitt, skapa prenumerationer och få tillgång till analysverktyg.

Och inte ett ljud om hifi eller rumsligt ljud?... Bra fokus.

2 gillningar

Är ju säkert helt rätt fokus, är ju ungdomarna de ska håva in nu. Men vackert är det inte.

Jag tror det är en väldigt liten promille som inte är nöjda med ljudet. Lägga pengar på det är ju helt galet företagsmässigt.

30 Rock Fellow Kids GIF by PeacockTV

2 gillningar

Vet någon när detta nya grafiska gränssnitt börja gälla? Jag ser inget nytt i appen än så länge. Tack.

Börjar rulla ut redan nu men kommer inte nå alla samtidigt, så inom ett par veckor borde alla ha fått den nya versionen.

1 gillning

Ja, den kommentaren back-fireside. Va fan, en kan väl få önska lite?! Jävla ungdommar.

Någon som sett eller fått det nya gränssnittet på riktigt?

@Sevis fick det i helgen!

Nu måste @Sevis släppa allt och recensera! :wink:

Kommer lite om den i premiärpodden för bubblan ikväll, vi kommer köra live med (kommer en länk sen).

1 gillning

Jag har fått det. Väldigt få relevanta tips som dyker upp i det flödet. Kanske för att inte använder Spotify och då inte finns tillräckligt med data för algorithmen.
Första rutan är relevant sedan går det direkt utför.

Aerosmith :grimacing:

OMG, jag får huvudvärk av alla staplar, knappar och sektioner

MVH
Gubbe

1 gillning

Det är barnvisor, pop, Kikki Danielsson, 80 pop rock och Loreen dom tipsar mig om.:grimacing::joy::joy:

Inget av det finns i dom 15 spellistor jag har i Spotify.

Kör Apple Music :star_struck: Redan dynamsikt gränsnitt sedan länge också

Det här nya ”dynamiska” gränssnittet. Vet vi om det finns någon sätt att stänga av detta helvete ?

Edit:
Upptäckte att man åtminstone kan stänga av ljudet.

Gå med i Apple Music på iPhone, iPad, iPod touch, Mac eller Windows-dator - Apple-support (SE) :grin:

4 gillningar

Kommer inte gå att stänga av!