Spotify TAP kommer till Apple Car Play

Från sajten:
image

Spotify ser ut att införa sin TAP-funktion i Apple CarPlay. Det betyder lättare tillgång till slumpmässigt utvald musik som Spotify tror passar oss bra.

Morgonen bjöd på en trevlig överraskning. När vi satte oss i vår CarPlay-försedda bil dök någonting nytt upp på skärmen vid namn Spotify TAP.

Vi hade kunnat bli förvånade om det inte varit för det faktum att vi skrev om just Spotify TAP häromdagen. Då gällde det emellertid den första högtalaren med funktionen inbyggd – Vappeby från IKEA.

TAP är alltså en funktion som skapar en spellista med slumpmässigt utvalda låtar baserat på vår tidigare lyssningshistorik. Lite som veckans rekommendationer men som genereras manuellt av oss själva. Utöver högtalaren från IKEA finns det också i en rad hörlurar.

För att få ny musik listan behöver du dock trycka två gånger. Första gången spelar TAP upp det som du senast lyssnade på via Spotify.

Fördelen att ha det tillgängligt direkt i CarPlay-gränssnittet är uppenbar och minimerar joxande med mobilen under körning. Något som både är dumt och olagligt.

Spotifys webbsida för TAP nämns ingenting om CarPlay. Huruvida det är något som testas för några få utvalda, eller om det gäller alla återstår att se. Spotify hade ej svarat på vår förfrågan om mer information när detta skrevs.

Har du en CarPlay-försedd bil får du gärna kolla och återkomma här via kommentarerna.

Förlåt en dum fråga från någon som faktiskt nästan inte använt Spotify.

Blir Spotify TAP samma som när man säger “Hey Siri, play some music”? Då spelar ju Apple Music lite slumpmässig musik baserad på historik. Har den funktionen inte funnits tidigare i Spotify?

Siri och Spotify i bilen tror jag inte samverkar ett dugg – möjligen samvärkar.

1 gillning

Vill man ha Spotify & CarPlay?

Det är väl Siri man använder för att prata med CarPlay oavsett vilken app som används? Så är det iallafall för mig om jag till exempel vill spela en podcast från Castro som jag använder.

Men jag tänkte mer på funktionaliteten. Spotify har alltså inte tidigare haft möjligheten att slumpmässigt spela upp musik baserad på din egen historik/smak utan att använda sig av ‘veckans rekommendationer’-spellistan? Jag använder just den funktionen i Apple Music nästan dagligen, vare sig det är i bilen eller hemma på HomePod.

Där har Spotify lyckats med ett ljust tema? Otroligt!

2 gillningar

Det har gått att kontrollera Spotify via Siri sedan 2019 men Siri fattar ju aldrig vad jag vill spela :slight_smile:

Det går säkert att göra liknande via Spotify, inte helt säker men det låter ju logiskt att det skulle gå.

1 gillning

Siri kanske inte vill lyssna på Edward Persson? :joy::joy:

1 gillning

Siri har börjat svamla när jag läser för sonen på kvällarna.

I kväll kom det plötsligt: ”Det finns ingen app som heter London”. Resulterade i att sonen låg och skrattade bra länge i stället för att somna.

Vet inte vad jag gör för att väcka Siri.

(Ursäkta sidospår.)

Harry Brandelius lär väl funka iaf…

Nu har jag gjort en video på hur det fungerar.

3 gillningar

Kan meddela att den där jäkla tanten inte lyssnar på smålänningar heller :unamused:

1 gillning

Men då är ju tillståndet normalt. :joy::joy::joy:

Då har jag provat Spotify TAP. Jag brukar inte bli imponerad över de spellistor som Spotify skapar åt mig och undviker dem i regel. Inte heller TAP imponerade… :nauseated_face:

1 gillning

Jag kan för mitt liv inte få tillgång till Spotify Tap när jag ansluter telefonen till bilen. När jag däremot kopplar in fruns telefon får hon tillgång.

Är det inte släppt till alla eller kör de någon slags A/B-testning?

Prova ta bort Spotify och lägg in igen – men ja - låter nästan som a/b

Dåliga vibrationer alltså!