Spotify sägs förbereda lanseringen av Music Pro senare i år. Detta abonnemang väntas erbjuda förlustfritt ljud, AI-drivna remixverktyg och tidig tillgång till konsertbiljetter.
Priset tros landa på cirka 6 dollar extra per månad utöver det nuvarande Premium-abonnemanget, vilket skulle innebära en total kostnad på omkring 17 dollar i månaden. I Sverige skulle kostnaden troligtvis hamna på cirka 199 kronor per månad, baserat på nuvarande prissättning.
‘Music Pro’ är Spotifys svar på den växande efterfrågan från audiofiler som söker en rikare musikupplevelse. Förutom förbättrad ljudkvalitet planerar Spotify att inkludera verktyg som låter användare mixa och anpassa låtar med hjälp av AI-teknik. Dessutom sägs abonnenter kunna få förtur till konsertbiljetter och exklusiva evenemang.
Spotify tillkännagav sin HiFi-tjänst redan i februari 2021, med löfte om att erbjuda musik i förlustfri CD-kvalitet senare samma år. Planerna försenades dock, särskilt efter att Apple Music i juni samma år introducerade lossless-ljud utan extra kostnad för sina abonnenter. Detta oväntade drag påverkade Spotifys strategi, vilket ledde till att lanseringen av Spotify HiFi sköts upp.
Trots att detaljerna ännu inte är officiellt bekräftade, indikerar rapporter att ‘Music Pro’ kan lanseras redan under hösten i år. Denna satsning positionerar Spotify i direkt konkurrens med tjänster som Apple Music och Amazon Music, som redan erbjuder förlustfritt ljud utan extra kostnad.
ja hoppas ju på de iaf , men leker man för mycket med eq maxar volymen , sä e de inte märkbart , körde tidal förut o gjorde man vissa ändringar på eq o spela för högt så .. kör soundcloud nu , de inte bra haha
Jag har ett litet annat ljudsystem än många andra skulle jag tro. Kör genom en HiFiBerry Amp4 på en Raspberry Pi med ett par Dali Oberon 1. Inte alls dyrt, 5.5k har jag för mig det gick på. Jag saknar dock lite bass på det. Min musik behöver dock inte så mycket bass. Mest metal och mindre dunkadunka!
Edit:
Datorn kör ett par Edifier S1000W och som hörlurar har jag ett par Marshall Major IV. Mest för bra batteritid. 80 timmar.