Spotify går om Apple Podcasts

Från sajten:
image

Under ett samtal med investerare påstod Spotify, med hänvisning till data från interna källor (Spotifys egen Podcast Consumer Tracker) och en färsk rapport från Edison Research att Spotify “nyligen blev den största plattformen för podcasts som lyssnare i USA använder mest.”

Spotify’s VD, Daniel Ek säger:

Vi började vår resa för tre år sedan inom podcasts med en katalog på cirka 185 000 poddar och vi var verkligen ingenstans, jämfört med de största aktörerna i branschen. Idag har vi 3,2 miljoner podcasts på plattformen, en tillväxt på över 1 500 %

Rapporten kommer från TechCrunch, som noterar att Spotify inte delat med sig av detaljerade uppgifter om sina podcastsiffror utan håller sig till “månatliga aktiva användare ökade totalt sett 19% från år till år för att nå 381 miljoner, upp från 365 miljoner förra året. Premium-prenumeranter ökade också med 19 % till 172 miljoner, upp från 165 miljoner förra året.” Edison Research, som fört statistiken, har bekräftat för TechCrunch att poddlyssningarna var baserade på “användning, inte nedladdningar” från data som samlats in under Q2.

Källa: TechCrunch

Inte konstigt alls, det är ju trots allt den mest spridda poddspelaren som finns.

Värdelös poddspelare.

2 gillningar

Ljug!

Har inte stöd för några funktioner alls som gör en poddspelare bra.

1 gillning

Vad är så bra med den?

Den är bättre än Aftonbladet som i dag lagt ”En varg söker sin podd” bakom betalvägg som innebär att man enbart kan lyssna i en webbspelare på aftonbladet.se.

Hoppas de blir så stora så de får splittra på tjänsterna. Retar mig som tusan på poddarna i Spotify. Jag har inte Spotify för poddarna utan för musik och då vill jag inte att halva flödet ska vara om poddar.
Det är framför allt två anledningar till att jag nu har Spotify och det är för sambon inte helt frivilligt vill gå över till Apple Music och sen har alla bekanta Spotify och när de skickar låtlänkar så är det till Spotify.

1 gillning

Det finns en shortcut för det, funkar skitbra. Väljer bara att öppna länken i shortcut och sen öppnar den Apple Music istället

1 gillning

Det absolut sämsta med Spotify poddar är att på nått jävla vis så blandas Filip o Fredriks pod in i min svenska weekly discover lista. Otroligt jävla ointressant att höra gammalt prat när man bara vill lyssna på musik.

1 gillning

Att den finns på alla plattformar inkl Windows.

Låter ju som en bra kompromiss :+1:t2::+1:t2:

Men att den finns på ”alla” plattformar är bara en del bland väldigt många för att få till en bra spelare.

Apple Music finns ju ändå på fler än Apple enheter och man kan även logga in via webbläsare.

Du förenklar enormt men det kanske är medvetet raljerande från din sida för att hålla igång diskussionen? Du vill kanske ha mer klick och aktivitet på bubblan :wink:

Fast man kan inte lyssna på poddar i Apple Music. Apple Podcaster finns inte på så många plattformar.

1 gillning

Så jäkla skönt att poddar inte finns med i Apple Music. Är det jag irriterar mig mest på med Spotify.

1 gillning

Eller hur! Och att man kan ha ett ljust tema om man vill.

1 gillning

Valfrihet åt folket :wink::grin:

Haha, intressant tes. Nej jag är bara nöjd Spotify-användare :slight_smile:

Jag gav upp Apple Podcaster när det krävdes att jag använde mobilen för att lägga till nya avsnitt på poddar jag prenumererade på. På Spotify så syns alla avsnitt utan problem.

Om man är en seriös podlyssnare så använder man varken Spotify eller Apple podcaster.

3 gillningar

Finns det poddar i Apple Music på webben @Sledde ? Det är ju en egen app på MacOS och Podcaster som heter ju Podcast.