Spotify fortsätter växa

Från sajten:
image

Nu finns Spotify i totalt 92 länder!

Från och med igår kan även Ryssar och boende i 12 europeiska länder registrera sig och poppa musik från Spotify. Det rör sig om Albanien, Vitryssland, Bosnien och Herzegovina, Kroatien, Kazakhstan, Kosovo, Moldavien, Montenegro, Nordmakedonien, Ryssland, Serbien, Slovenien och Ukraina.

Spotify skickade en hälsning till Ryssland via en 6 minuter lång video med både världsstjärnor och lokala förmågor för att väcka Ryssens intresse.

Gustav Gyllenhammar, marknadschef på Spotify säger:

“Spotify’s arrival in Russia, as well as the additional 12 European countries, is a big step forward in our overall global growth strategy. A fundamental piece of that strategy is staying connected to global culture while allowing room for local adaptation, and we’ve certainly achieved that with these launches. Our team on the ground is working closely with local musicians, labels and cultural tastemakers to offer a revolutionary and unrivaled fully Russian music experience to be sure that Spotify is going to be loved.”

Källa: Spotify Newsroom.

Har vi inte gått igenom det här redan med musik och ljudböcker? Känns som nästa steg är en tjänst där man betalar en månadskostnad för att få tillgång till alla poddar.

Spotify tuffar på men det verkar vara svårt att tjäna pengar i den branschen. Med nästan 400 miljoner användare och 172 miljoner betalande blir vinsten väldigt liten. Visserligen görs många investeringar hela tiden men snart måste väl ändå investerare tröttna. :man_shrugging:

1 gillning

Just det där gör att jag alltid varit lite skeptisk till Spotify. Med en sån ekonomi kan man knappast sätta betalning till artister i första rummet vilket jag gärna skulle se.

I övrigt vore det intressant att veta mer om hur utbetalningen till artisterna är strukturerade. Som jag har förstått det så slås alla våra abonnemangsavgifter ihop och fördelas på totalt antal spelningar vilket ju gynnar de stora populära artisterna. Jag skulle mycket hellre se en model där mina 99kr/månad fördelas på de artister jag faktiskt har lyssnat på och därför gynnar ‘smalare’ artister.