Spotify, Epic Games mfl bildar enad front mot Apple

Med tanke på just artisterna får typ 7% av intäkterna så skulle de pengarna nog mer gå till skivbolagen :slight_smile:

2 gillningar

Ah där oxå , min tanke var lite mera att de går så dåligt men 10 miljarder för investeringar i tekbolag ? :man_shrugging:t2: Behövs de oxå tydligen …

Undra hur många tex här på TV som teknat en tjänst säg Spotify via appen istället för webben och därmed betalar 30 procent mer? Personligen så teknar jag mig alltid på webben och sedan installerar man appen eller loggar in

Det var längesedan Spotify slutade med den möjligheten.

Haha, argumentet är ju att de skall slippa sälja ut sig till USA eller Kina i stället för att hitta pengar inom Europa.

Haha !! Jo ja vet !!

Slutade med vad om det var svar på min fråga?

Signa upp sig via AppStore.

Okej men då är Spotify mest med i koalitionen pga ägar bilden och att Apple har Apple music?

Jag tror mycket handlar om enkelheten att gå från Spotify free till Spotify Premium inne i appen - jämfört med att du måste veta att du måste gå till Spotify.com och göra det därigenom och därefter logga in i appen igen.

Först hade man helt enkelt 30% dyrare avgift för de som gjorde det via appen men sedan togs det bort. Sedan lanserades ju Apple Music vilket då är betydligt enklare för iOS-användare att signa upp sig på men det är ju Spotifys fel att man tog bort funktionen.

Så för Spotify handlar det lite om att de vet att de delvis vill äta kakan och ha det kvar, de vill tjäna pengar på Apples enkelhet men de vill inte vara med och betala för det - inte ens 15% som Apple halverat prenunerationer till andra året.

Så för Spotify handlar ju allt detta om PR, marknadsföring och reklam - att få den stora massan med sig mot Apple.

2 gillningar

Tror jag med samt att de har delvis samma ägare som Epic i Tencent. Google Play borde ju då vara samma sak tycker man

Google har inga krav på att det måste finnas iap om jag minns rätt.

Är inte säker på vad du menar men skall det ske en transaktion så måste det ge genom in-app-köp och nu sätter Google ner foten.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-25/google-to-increase-push-for-apps-to-give-cut-of-in-app-purchases

Nu sätter Spotify käppar i hjulen för tjänster som flyttar spellistor till andra tjänster.

Moget.

4 gillningar

Oj. Nu blev jag sugen på att lämna Spotify. J*vla gnällspikar

1 gillning

Nu vet jag inte riktigt vad jag talar om :thinking:

Men, är det inte rimligt att man skall kunna tanka ner sina listor i ett format som sedan kan importeras i en konkurrents liknande tjänst?

Välkommen till den ljusa sidan.

1 gillning

Varit där och vänt 🧛🏻‍♂️

Jo, men Spotify har fått hybris.

1 gillning