Spotify, Epic Games mfl bildar enad front mot Apple

Från sajten:
image

Spotify, Epic Games, Match.com, Deezer med flera bildar en koalition för rättvisans kamp mot det onda Apple.

Nu är måttet rågat för Spotify, Epic Games och en rad andra stora och ännu större bolag och tillsammans bildar en hope av dem ”The Coalition for App Fairness” och tar upp kampen mot vad de tycker är orättvisa regler när det kommer till framförallt App Store.

I grunden handlar det om att Apple tar 30 procent av intäkterna (15 procent vid längre prenumerationer) vilket dessa bolag inte har lust att betala men när det kommer till olika regler man inte gillar.

De bolag som är med just nu inkluderar Basecamp, Blix, Blockchain.com, Deezer, Epic Games, Match Group (Tinder), News Media Europe, Prepear, Protonmail, SkyDemon, Spotify, samt Tile. Även en organisation vid namn European Publishers Council som företräder en rad stora mediebolag inom Europa är med i samarbetet.

Gemensamt med flera av dessa bolag är att de själva fått kritik för att inte vara så där överväldigans charmiga mot samarbetspartners som är beroende av dem.

Läs mer via appfairness.org.

Är man konstig om man aldrig hört talas om merparten av företagen? Mindre än hälften av dessa är företag jag sett tidigare.
Jag förstår faktiskt inte vad problemet är? Vill de finnas på Apples egna plattformar så får man väl anpassa sig efter deras spelregler? Inte konstigare än så, duger inte det kan man ju packa ihop.

5 gillningar

Lat som jag är kopierar jag mitt svar från FB:

4 gillningar

Jag tycker det är bra ett de säger ifrån, 3 respektive 1,5% låter mer rimligt.

Då må det bli utan att Apple står för korttransaktionsavgifterna. Apple får nog stora rabatter på avgifterna tack vare mängden men det blir nog ändå inte mycket kvar.

Men förmånligt dock för utvecklare däremot :slight_smile:

Väldigt kluven här. Är för att företag som är kreativa ska kunna kapitalisera på sin framgång. Apple har skapat sitt eget ekosystem och bör därför få diktera villkoren. Samtidigt, när blir ett företag för stort och kan klassas som att ha monopol? Är det rimligt att Spotify och Apple tar 99 kr/mån men att Spotify måste ge ifrån sig 30%, går det att konkurrera då?

Tycker det är bra att det utreds så får vi se vad det resulterar i.

2 gillningar

Google är ju typ lika giriga och Google och Apple tillsammans nu nästan hela app-marknaden.
Tycker verkligen de utnyttjar sitt monopol.

Absolut, dock finns det ju andra appbutiker på Android.

De flesta är lika giriga. Samma procent i XBox och Playstations butiker. Skillnaden är att Microsoft och Sony är bättre på att hantera sina relationer med spelutvecklare så att de tycker att det är värt att betala de pengarna.

Eller så är det inte lika stora pengar som det handlar om och därför inte värt mödan att krångla.

1 gillning

Så kan det också vara. :man_shrugging:

Hårda ord från koalitionen

Spotify delägs väl med av Tencent?
Med den mediala uppmärksamhet detta skapade så är där snart ingen som inte känner till Apples 30 procent

Edit. Finns säkert vanliga användare som i och med detta upptäcker att de betalat 30 procent högre pris för en tjänst än om de tecknat den utanför och de som tex vi här på TV bryr sig inte om att Apple tillför medvärde för tjänsten, risken finns att de känner sig lurade

Var är den mediala uppmärksamhet att Google, Steam, Amazon, UberEats, Sony, Microsoft, Nintendo, GrubHub, eBay+PayPal tar likvärdiga avgifter?

eller hur!

1 gillning

jag hoppas apple vinner och höjer skatten!!!

1 gillning

Det påverkar ju inget iofs, Spotify finns idag men det går inte att skapa konto direkt i precis som med Storytel och massvis med andra tjänster - de lever och frodas ändå!

Skatten?

oj förlåt. menade avgiften, tokigt

2 gillningar

Kunde Spotify gett 10 miljarder till artisterna istället för teknikbolagen i eu :thinking: