SPOILERS: Här är de stora nyheterna i iOS 13, nästa macOS & Watch OS

Från sajten:
SPOILERS: Här är de stora nyheterna i iOS 13, nästa macOS & Watch OS | Teknikveckan




Tack vare Bloombergs Mark Gurman vet vi nu i stora drag vad vi kommer få se iOS 13, macOS 10.15 och watchOS 6.

  • Dark Mode – det vill säga mörkt tema, som kan aktiveras och avaktiveras enkelt via kontrollcentret.
  • Sömnläge som utöver sätter telefonen stör ej även mörkar ner låsskärmen som kan aktiveras både via kontrollcenter och via en ny inställning i Klock-appen.
  • Meddelande-appen blir mer lik WhatsApp där du kan sätta profilbild och taget namn. Den animojis och Memojis får en egen dedikerad meny.
  • Kartor förbättras och gör det enklare att hantera ofta besökta platser så som ditt hem och arbetsplats samt möjlighet att lägga in foton på dessa.
  • Omgjord Påminnelse-app med fyra huvudflikar som framhäver dagens göromål, alla, planerade samt flaggade göromål.
  • Omgjord Böcker-app med ett belöningssystem.
  • Ombord Hälso-app med förbättrad dagsvy, förbättrad koll på menscykeln och allmänt bättre på det mesta.
  • Omgjord Mail-app där vi kan ignorera hela mailtrådar, blockerade inkommande mail från enskilda personer och enklare mapp-hantering.
  • Nytt tangentbord som påminner om SwiftKey.
  • iPad kan fungera som extern touchskärm till våra Mac:ar inklusive pennstöd.
  • Hitta min iPhone och Hitta mina vänner slås samman och möjligen kommer också hårdvara från Apple i form av ett litet chip som vi kan sätta i nyckelringen eller lägga i plånboken för att hålla koll på dem också.
  • Småändringar av det användargränssnittet inklusive nya animeringar som skall göra det med pedagogiskt att förstå vad som händer. Framförallt iPad-gränssnittet får sig en välbehövlig uppdatering men inget så stort som ett helt nytt gränssnitt.
  • Fler funktioner för rörelsehindrade.

macOS 10.15

  • Fokus ligger på Mazipan – Apples projekt för att få iOS-appar enkelt över på Macen. Detta blir första steget inför det skifte som Apple har tänkt till 2021 där en rad appar fungerar på alla Apple-plattformar utan problem.
  • Apple Music uppdateras åter igen och det kommer en ny app byggd från grunden. En dedikerad Podcast-app baserad på iPad-versionen. Även här konsolideras Hitta min iPhone och Hitta mina vänner till en och samma app.
  • Macen får Skärmtids-funktion på samma sätt som iOS fick i iOS 12.
  • iMessage får samma funktioner som iOS 13 enligt ovan.
  • Siri och Shurtcuts blir vänner.

watchOS 6

  • En egen App Store direkt i klockan.
  • Röstmemo, kalkylator och Böcker-appen kommer till klockan.
  • Egna appar för att komma ihåg sin modifiering samt en dedikerad app för menstruationscykeln.
  • Animojis och Memojis blir mer enhetligt med iPhone:ens versioner.
  • Nya klockteman samt nya komplikationer för ljudböcker och batteriindikator för hörapparater mfl.

En hel del av detta men långt i från allt har rapporterats tidigare från andra källor. Läs våra tidigare nyheter om iOS 13. Bilden ovan är lånad från ett koncept för hur iOS 13 kunde fungera med bland annat mus och andra godbitar.

Via MacRumors.

2 gillningar

Det är var inte det iOS 13 Timpa lovade mig!

1 gillning

Det kommer mer :wink:

Hallå Apple! Lyssnar du Tim? Sitter du ned?
HomeKit! Vad händer? Och när ska Siri få sig en vitamininjektion?

Sluta tramsa, vi vet att ni kan! :grinning:

1 gillning

Google Translate-artikel? “Den animojis”? :slight_smile:

1 gillning

Välkommen till forumet!

De kommer bli ett bra event, helt övertygad!

Haha … allt kommer :wink::innocent:

1 gillning

Klart de gör!

Som vi har väntat !!! :man_shrugging:t2::joy:

Kan ge mig f*n på att de stora funktionerna i iOS13 kommer att senareläggas till en 13.x för att man inte kommer hinna klart i tid + att andra buggar ska fixas innan :stuck_out_tongue:

1 gillning

Du menar , lite som vanligt :joy::man_shrugging:t2:

2 gillningar

hahahaha, lite så…

1 gillning

Det har tidigare ryktats om uppdateringar till CarPlay, men det nämner inte Gurman något om.

Det ligger ganska högt på min önskelista.

Det är inte vad Marcus lovat mig.

1 gillning

Inte direkt … :zipper_mouth_face:

1 gillning

Hahaha, kommer nog med iOS 14 :man_shrugging:t2::joy:

Inga rykten om TvOS?

Där är vi två. CarPlay och HomeKit hoppas jag dom bättrar på.
Gärna en svensk releasevav HomePod med.

Jag skulle kunna byta ut det mesta mot att telefonen inte låser sig när det ringer. Det är mitt största irritationsmoment. Annars verkar det lovande.

2 gillningar