Split screen - En funktion som få vet om att den finns på Android 7 och nyare

Från sajten:
image

I och med att alla telefoner blir större och större och är tänkte att ersätta flera andra enheter i hemmet.

Begränsad yta

Alla vet hur det känns att bli begränsad till en viss yta inte bara fysiskt på plats utan även i fantasin. Detta är något de flesta personer som använder sina telefoner ibland kan känna.

Har funnits länge

Denna funktion med att dela upp skärmen och placera sida vid sida liknande den som Windows har när man håller in Windowsknappen och trycket till på en piltangent och öppet fönster hamnar på respektive sida av skärmen.

Android har haft en liknande funktion sedan Android 7.0 och finns fortfarande. Denna funktion ska inte misstas för picture-in-picture som också finns. Den funktion låter bara ett litet fönster sväva ovanför

Hur gör jag

Android 7 och 8

Det finns säkert några tappra själar där ute som fortfarande sitter på Android 7 eller 8.

När funktionen var ny så tyckte Google att man för att få split screen. Ska först ha båda de apparna som ska användas vara startade. Sedan tryck på “senaste app” knappen. Den som ser ut som en fyrkant. Sedan hålles bilden för den appen som skall splittas i och ett alternativ kommer visas med delad skärm.

Android 9, 10 och 11

Här har Google valt att ändra på hur multi app ska startas.

 

Alla där ute har olika behov såklart men här kan jag tala av egen erfarenhet med ett exempel. Jag har en dator men den ligger mest och samlar damm. Jag skriver istället mina inlägg via min telefon. Ibland så kan jag behöva att ha flera fönster öppna samtidigt för att hitta passande bilder, prata med övriga här på Teknikveckan samt skriva samtidigt. Då hjälper det mig att kunna dela upp min skärm.

Det fungerar även att göra med telefonen i landskapsläge.

Tips, för dig som läser detta via en Windows dator. Tryck på Windows knappen och en piltangent åt höger eller vänster. Använd sedan den andra halvan till att se på en av våra klipp från Youtube på den andra halvan :)

Källa: Google

2 gillningar

Detta och pennan på min note var saker jag trodde jag aldrig skulle använda. Nu kan jag inte leva utan det.

1 gillning

Kul att det är en funktion som du använder. Har ingen penna själv men beror såklart på vad telefonen används till. För mig hade den nog varit mer i vägen :slight_smile:

1 gillning

Splitscreen och s-pen är något jag med använder ofta. Pop up fönster och pip inte så mycket