Spishäll med inbyggd fläkt

Är det någon i bubblan som har erfarenhet av spishäll med integrerad kolfilterfläkt? Jag är lite sugen på att testa men vill gärna höra era erfarenheter.

Är det en sådan med insug mellan ”plattorna”? En kollega hade en sådan ett tag och omdömet var bättre än inget, men långt från överbyggd. Sedan finns det säker rejäl kvalitetsskillnad mellan olika tillverkare.

Sedan är väl fläktar med kolfilter inte lika effektiva som med ett riktigt utsug om jag uppfattat det rätt.

IKEAS är bra, men inget slår en överhängande fläkt imo. Jobbig rengöring osv också med dessa kolfilterfläktar.

Spontant så känns det konstigt att ”tvinga” varm luft och ånga nedåt. Borde vara så att det krävs mer kraft från fläkten än om den ska fånga upp partiklar som ändå är på väg uppåt. Det jag däremot har hört är att spishällar med inbyggd fläkt tar mycket utrymme under spisen samt att det gäller att ha lite koll på var den varma luften ska komma ut så att man inte får den där man har tänkt att stå eller sitta. Med det sagt så är det ju väldigt snyggt😀

Bra reflektioner!

Det är klart att kolfilter inte kan vara lika bra som en vanlig men jag var rätt nyfiken på hur en sån integrerad står mot en överhängd. Har du den från Ikea @katho?

Jag har inte den själv men en granne har den. Dom är nöjda med funktion.

1 gillning