Spirited away och 20 andra Studio Ghibli-filmer till Netflix

Från sajten:
https://teknikveckan.com/spirited-away-och-20-andra-studio-ghibli-filmer-till-netflix/

Netflix har förhandlat sig till rättigheterna att visa nästan alla Studio Ghibli-filmer för oss i Europa och resten av världen minus USA. Studio Ghibli som är kända för bland annat Castle in the Sky, My Neighbor Totoro, Kiki’s Delivery Service och Spirited Away har varit notoriskt motståndare att släppa sina filmer till streamingtjänster. Anime gör sig bäst på plastskivor uppenbarligen.

Filmen Grave of the Fireflies finns dock inte med på repertoaren då Ghibli inte har utgivarrättigheterna men den är så fruktansvärt sorglig ändå så det gör kanske inget.

Datum för Netflix-release:

  • 1 februari
    • Castle in the Sky (1986), My Neighbor Totoro (1988), Kiki’s Delivery Service (1989), Only Yesterday (1991), Porco Rosso (1992), Ocean Waves (1993), Tales from Earthsea (2006)
  • 1 mars
    • Nausicaä of the Valley of the Wind (1984), Princess Mononoke (1997), My Neighbors the Yamadas (1999), Spirited Away (2001), The Cat Returns (2002), Arrietty (2010), The Tale of The Princess Kaguya (2013)
  • 1 april
    • Pom Poko (1994), Whisper of the Heart (1995), Howl’s Moving Castle (2004), Ponyo on the Cliff by the Sea (2008), From Up on Poppy Hill (2011), The Wind Rises (2013), When Marnie Was There (2014)

 

1 gillning

Satt precis och funderade på om jag skulle säga upp netflix, men nu blir det tre månader till. De är ändå rätt skickliga på att mata in nytt material i en lagom takt.

Tror vi att de kommer finnas på svenska? Finns de redan idag dubbade?
Det enda materialet jag sett på svenska från dem är Ronja.
Frågar för min sexåriga dotter…

De mest som finns under ”barn” e på svenska / tal

Aaaa ,- sorry nu läste ja fel !!! Vet ja faktiskt inte , men de hoppas ja kommer !

Vilka filmer tycker ni är de bästa?

Jag har precis sett klart på Nausicaä och måste säga att jag gillade den skarpt. Många av de andra rör vardagsdrama som kanske inte påverkar samhället så stort, andra filmer så som Spirited Away är så... ologiska, om vi kan använda det ordet i manga-sammanhang.

Just ni är min topplista från Studio Ghibli följande:

  1. Nausicaä
  2. Castle in the Sky
  3. Spirited Away
  4. Porko Borko
  5. Tales from the Earthsea

Sedan har jag nog inte sett fler än så länge :innocent: