Spionprogram PC

Nu är det här kanske lite folihattsvarning...

Idag hämtar vi upp sonens nybyggda dator. Vi(mest han) har köpt de olika delarna och sedan har en bekants bekant byggt ihop den och "trimmat" in den. Hela kedjan fram till byggaren är relativt stabil och består av pålitliga människor. Men...

Om byggaren har installerat något spionprogram eller liknande, hur kan man upptäcka det? Går det? Ska understryka att det är sonens dator så ingen information om rikets säkerhet lär gå via den datorn. Och en del sonen gör skulle jag själv inte ha något emot att ha lite koll på..:sunglasses:
Men tycker alltid att det är lite speciellt att andra har haft tillgång till datorer som finns i vårt hus/familj.

Ok jag hade haft samma foliehatt på mig så hade jag valt att rensa hårddisken och installera om Windows när jag fått hem datorn. Nog det enklaste och snabbaste

1 gillning

Hörde jag tin foil hat? Jag är här för dig vännen! Jag hade också blåst disken! Jag skulle aldrig låta någon installera OS på min dator!

1 gillning

Återställ Windows bara när ni fått den.

1 gillning

Har ni en fysisk Windows version? Eller fixade montören detta? Jag skulle bli förvånad om det fanns ett spion program i datorn, men allt är ju möjligt. Får montören betalt för jobbet så riskerar han ju att jobben kan ta slut helt plötsligt om han lägger in spion program.

1 gillning

Vill bara klargöra att jag är helt oskyldig här. :male_detective:t2:

2 gillningar

Hade du varit inblandad hade frågan varit helt obefogad. Då hade det varit jämfotahopp på disken som hade varit lösningen. :joy::joy:

1 gillning

Fast jag tyckte någon i lång beige rock sprang ut ur byggarens trapp när jag var där igår och kollade läget..:female_detective:.

1 gillning

Han kanske jobbar under täckmantel? Hans riktiga jobb är att stoppa in spionprogram på barns datorer!

Grejen är att man aldrig kan veta när någon annan har installerat OS eller varit i datorn.

1 gillning

Ni får representera olika sidor i den här frågan. Hade det varit min egen dator hade jag varit betydligt mer fundersam. Å andra sidan är ju detta en risk som lär finnas i varje ögonblick man lämnar in en teknisk pryl på reparation/service. Dessutom är det sonens dator där informationsklassen är låg och risken för andra beteenden mycket högre(sonen är skötsam, men jag är realistisk).

Det här med att ominstallera windows känns lite överkill. Övertygad om att något går snett och då blir sonen galen som sett fram mot denna dag ganska länge nu.

Det finns inte ett litet program som man kan installerar och som faktiskt fungerar för att söka efter konstiga saker på datorn?

Återställa tar ju bara några minuter, vet inte vad som skulle kunna gå fel. :man_shrugging:

Om du inte vill göra det, dra in MalwareBytes och kör en scan med den. Alltid bra att ha installerat och köra en scan när man känner för det.

1 gillning

Det finns program som kan söka igenom datorn. Du kan ju börja med Microsoft Defender. Sedan stoppa in en dubbelriktad brandvägg.

Jag kör alltid in simplewall på mina datorer. Om det är Windowsdatorer! Har du lite koll på vad som går ut ur datorn.

1 gillning

Byggaren tyckte vi skulle blåsa hårddisken när vi får lite tid över då det var länge sedan det gjordes. Och det är alltid bra att göra då och då på windowsmaskiner sa han.

Det överensstämmer väl med Bubblans uppfattning om Windows så det får vi väl ta tag i. Det leder väl också till att jag kan ta av foliehatten och pusta ut.

Men ska installera Microsoft Defender som @anon89811769 skrev om.

Freetube är inget program du är orolig över?
Installerade det på macen och har lite ”ångest” över det.

Gjorde inte han som installerade datorn det? Skumt.
Defender är inbyggt i Windows.

Windows behöver inga ominstallationer bara för sakens skull, lika lite som macOS.

Don’t get them started :smile:

1 gillning

Nej, det gjorde han inte. Det kanske han borde ha gjort? Men nu är det som det är. Och känns ju bättre med tanke på trådens syfte att vi gör det. Även om jag är övertygad om att @RolexJocke får en högtidsstund när jag ska ge mig på det..:sweat_smile:

Men är inte majoriteten här på Bubblan för att det behövs? Det brukar dyka upp då och då som förslag.

1 gillning

Jag tror att majoriteten anser att det var så förr i tiden. Vill minnas att @Stefan_Sandstrom blir lätt provocerad när folk forfarande hävdar det :grin:

2 gillningar

Jag har inte orken att bry mig längre.

2 gillningar

Lyssna inte på folk som inte vet bättre, nu släpper vi det. :rofl:

2 gillningar