Speldator för 8-åringen för runt 6000 kr

Dags för en utmaning som heter duga!

Sonens kompis lillebror skall få sig en speldator men budgeten är rätt låg. Runt 6000 kronor. Men han är 8 år så det behöver verkligen inte vara något extra. Däremot börjar de flesta speldatorer med moderna komponenter på 10000 kr.

Men det borde gå att gå tillbaka till 1060-kort eller ännu bättre, något AMD från den tiden.

Vad tror ni, finns det något att få tag på nytt med äldre komponenter eller är det Blocket?

1060 funkar fortfarande, Blocket säger jag, typ Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Nytt för “speldatorer” i prisklasser upp till 6500-7000 så är det just GPU som brister helt och hållet vs ett 1060.

Jag har ett gtx970 kort som jag har kört med till för någon vecka sedan. Man får ju runt 70fps i spel som overwatch och fortnite så man behöver inte köpa något speciellt dyrt.

Sen finns ju alternativet att köra nvidias geforce now streaming tjänst.
Brukar spela fortnite med barnen på min gamla Mac air. Funkar klockrent.

1 gillning

Tack för svaret, höll på att bli en sådan men sedan insåg jag att det finns ju ingen anledning alls att inte bara köpa en Xbox Series S till grabbhalvan! Den har ju prestanda som en ny dator för runt 10 lapp.

Både Roblox och Fortnite är crossplay, Discord kan han köra via mobilen.

Ja behöver man ingen dator så är det ju tokigt att köpa en, konsoll är självklart då.

Frågan är ju vad man behöver en dator till framöver om det bara handlar om spel och man inte är jätteintressed av datorkomponenter i sig.

Precis, onödig tråd. :wink:

Det var ju tråden som gjorde att vi kom fram till det vi gjorde! :slight_smile:

1 gillning

World of Warcraft! Enda anledningen!

Hehe, valid point.

5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Premier League 2020/2021

meeeennn jag kommer inte ihåg vad de heter…

Dator verkar ändå vara det bästa för de små liven, de sitter ett gäng och snackar på Discord när de spelar, även om de inte alltid spelar samma spel.
Sen när det ska spelas Rocket League, crossplay med någon lallare med konsol så ska de ringas upp gruppsamtal på Snapchat med högtalarfunktion och det blir ett jävla liv i hela huset.

Så köp datorer även till kompisarna är min rekommendation!