Spela in ljud på extern drive från Garageband?

Är detta verkligen den lösningen som gäller? Man kan alltså inte ställa in var ljud ska spelas in på ett enklare sätt (om man inte skaffar låt säga Logic eller annat program). Otroligt.

Nej det stämmer inte. Dina GarageBand-projekt kan du spara var som helst. “Arkiv > Spara” eller “Arkiv > Spara som” för en kopia av aktuellt projekt.

Däremot om du installerat GarageBand på en mac med lite för liten hårddisk kan du vilja spara utrymme genom att flytta ljudbiblioteket med alla instrument och loopar till en annan hårddisk. Det kan vara så lite som 1 GB upp till 10-15 GB beroende på vad du hämtat. Och då måste man använda en symbolisk länk (typ ett alias) för att appen ska hitta ljudbiblioteket. Vill man inte skriva kod i Terminalen finns appar som hjälper göra symbolisk länk. Se instruktion i tex denna video eller denna.

Logic fungerar likadant, men där verkar det finnas en inbyggd funktion för att flytta ljudbiblioteket.

1 gillning

Ah, där ser man. Men kan jag även välja att ha min externa drive som inspelningskälla från första början, när jag spelar in osv? Eller tänker jag fel nu… Jag vill inte att något i ljudväg ska spelas in internt utan allt på min externa drive?

Du skapar ett nytt GarageBand-projekt och sparar det var du vill, precis som med en word-fil.

Jag förstår. Tror jag övertänker. För om jag startar nytt projekt och bara spelar in direkt utan att spara någonstans först - då hamnar det väl automatiskt på interna disken?

Tror du ska tänka att om det inte är sparat så är det inte sparat. :slightly_smiling_face: I verkligheten finns ljudet tillfälligt i datorns arbetsminne och/eller som en temporär fil på interna hårddisken, men det är inget du någonsin ser. Om du avslutar utan att spara är det borta.

Tack, vet inte hur jag fnurrade till det i skallen. =)