Hej! Upptäckte att programmet dvd-player inte finns på min MB Air från 2017 med Monterey. Har använt en extern på min iMac med äldre system utan problem så det är antagligen Monterey som inte har den längre? Vad kan man göra för att se dvd-skivor på en extern dvd-läsare i sin MB Air? Har letat men inte kommit fram till något- Testade VLC men det ser inte skivan. Det är en Samsung extern dvd-writer...
/System/Library/CoreServices/Applications/DVD Player.app
Finns inget som heter coreservices
Gör en Spotlight-sökning på DVD så borde den komma upp. Det gör den i Sonoma iallafall.
Finns ingen app dvd-spelare finns inget vid sökning heller. Jag har 7 andra äldre imacar där det finns så jag vet hur den ser ut
Kan inte TV-appen spela upp DVD har jag för mig?
Ser du DVD'n i Finder överhuvudtaget?
Skulle inte förvåna mig om du kan kopiera över DVD-spelar-appen från någon av de andra macarna. Kan inte tänka att den har förändrats på länge. Min app i Sonoma är version 6 från 2019.
Har hittat dvd-spelaren men jag vet inte var den finns i datorn… Nej datorn ser inte skivan.
Var ligger appen i datorn?
Men då har du väl problemet där? Om inte Finder ser skivan så kommer ju inget program kunna spela upp den? Jag gissar att det därmed är nåt problem med själva DVD-läsaren? Har du provat att koppla ur och tillbaka den? Provat med annan DVD-skiva? Startat om?
Har aldrig varit fel på dvdn innan har använt den till en iMac från 2015.
Som @OlaH skriver tidigare i tråden ligger den i /System/Library/CoreServices/Applications/ Öppna ett nytt finder-fönster och tryck shift-kommando-g och klistra in path:en är lättaste sättet att ta sig dit.
Men som @erro67 skriver låter det ju som problem med DVD-läsaren eller DVD-skivan.
Det är ju aldrig fel på någonting förrän det händer första gången. Men OK, jag ska inte komma med några fler tips då. Du har säkert koll, DVD'n syns inte i Finder men du tycker det ska funka ändå. Jag önskar dig lycka till.
Jag förstår inte att Finder inte ser den men jag ska försöka med flera olika skivor så får jag se. Ska också testa spelaren på andra datorer. Inte mycket mer att göra… Tack för hjälpen alla!
Jag var tvungen att kolla lite på min MacBook Air M1 med Monterey. Programmet DVD-spelare ligger precis där Gurra och andra har sagt. Förinställningen är att DVD-spelare startas när man läser in en video-DVD. Själv kör jag alltid VLC - fungerar hur bra som helst med Monterey. Både på MacBook Air och MacMini M1.
Förutom att dvd-spelaren kan vara trasig skulle jag kolla och byta anslutningskabel. Som alla har sagt: Syns inte skivan i Finder så är den inte installerad.
Jo, förresten: Starta programmet Skivverktyg. Om dvd-skivan syns där så finns det ett kommando/knapp som heter ungefär "Lägg skivan på skrivbordet". Jag tror inte att det är så, men det är ju ytterligare en sak att testa. Syns inte dvd-skivan i Skivverktyg heller så - ja, då är det fel på spelaren eller kabeln.
Nej syns inte i skivverktyg heller. Hade det inte varit för att den fungerat i iMacen hade jag skyllt på att det är en Samsung... Kan ju vara skivorna också som är hemmagjorda skivor jag bränt med egna filmer och bilder. Ska testa andra köpta dvd-skivor också. Bara att köra uteslutningsmetoden. Vlc ser inte heller skivorna.
Har hittat dvd-spelaren det är jag som är dum, gick direkt till bibliotek och inte system och bibliotek... Tack!
Det är inte du som är dum utan Apple som ibland gör det lite extra svårt för oss.
Ja varför gömma den där för att de inte vill vi ska använda skivor väl…