Spara ner iCloud bilder på extern hårddisk?

Jag har drygt 300 gb bilder och video på iCloud som jag skulle vilja säkerhetskopiera på en extern hårddisk. Men hårddisken på min MacBook är inte större än 256 så jag kan inte välja att alla foton ska laddas ner i full storlek i Photos. Vad är det bästa sättet för mig att få ut biblioteket ändå?

En variant är.

Stäng av Bilder, kopiera bilder biblioteketet till den externa, håll in alt och starta Bilder, välj biblioteket på den här externa.
Stäng av optimerad lagring och låt datorn ladda ner bilderna.

  1. Skaffa mer lagring, annars blir det inte en säkerhetskopia.
  2. Gör en takeout och spara detta som en säkerhetskopia.

Önskar du kontinuerlig säkerhetskopia av din iCloud Bilder så finns det tredjepartslösningar för det.

När du väljer att exportera ut bilderna ifrån Bilder appen så får man ju välja vart dem ska sparas. Så då kan du välja din externa hårddisk direkt.

Tack för mycket bra förslag. Har nu begärt en takeout. Ska även testa Jockos och Severyds förslag.

Men vad menar du med ” 1. Skaffa mer lagring, annars blir det inte en säkerhetskopia.”? Går ju inte byta hårddisken i datorn men både iCloud och externa är såklart bra mycket större.

Extern (SSD) funkar. :slight_smile:

Har du tips på några av dessa tredjepartslösningar?

:wave:t2:

Har du kommit underfund med något smidigt och enkelt sätt att göra back up på bildbiblioteket?

Funkar det att utföra utan Mac, te.x. iPad?

Det jag gjorde var att begära ut en kopia på min data hos Apple. På så sätt fick jag ner alla bilder fördelat över ett antal .zip-filer. Inte helt optimalt men nu har jag en kopia på drygt 8 år av material. Planen är att uppgradera min Mac till en med större hårddisk inom närtid och då synka ner allt lokalt också. Detta fick bli en liten backup fram tills dess.

Aha, ja det var ju lite ut av en work around. Men bra att det funkade! Var det krångligt att få ut datan från Apple? Är det samma sak som ”Takeout”?

Precis! Nej inte krångligt men det dröjde några dagar innan materialet var redo att laddas ner

Vet du om detta funkar på iPad Pro med inkopplad extern disk?

:+1:t3::pray:t3:

Osäker, men det bör funka. Tror filer hittar den externa disken.