Spara kvitton

Jag har tidigare kört Evernote för mina kvitton men nu är den för begränsad till x antal enheter och hur mycket man får ha att jag kollar på alternativ..

Vad kör ni för att spara alla kvitton man får?
Man får ju på mailen, i kivra, pappers kvitton etc... måste samla allt på samma ställe känner jag :slight_smile:

Har lagt av med det, tyckte det var för bökigt att hålla på och scanna in olika kvitton etc. Det vart för bökigt även för min OCD. :blush:

Men, Onenote funkar utmärkt till det tillsammans med appen Microsoft Lens.

1 gillning

Det är just där evernote med deras app scannable har varit så sjukt bra.. super enkelt... :confused:

Jag tar kort och laddar upp via Google Drive-appen, fungerar bra.

Jag slutade scanna in kvitto när en butik nekade garantiärende på grund av att jag inte kunde visa upp det sladdriga kassakvittot.

Kvitton som t.ex för Ipad, Apple Watch och liknande läggs i den tomma förpackningen som sparas ifall att jag vill sälja senare.

Andra kvitton för garanti läggs i en stor plastlåda med lock. Det är så sällan något går sönder att det är snabbt gjort att rafsa runt i den lådan. Spar mycket tid på att inte behöva scanna in.

Kvitto för mat och annat skräp slängs direkt.

Prova Onenote med Lens-appen.

1 gillning

Jag gör det bara på dyrare inköp och då har jag en anteckning där jag samlar alla i Apples anteckningar, det går att scanna in så det blir fint. Smidigt som tusan.

1 gillning

Paperless-ng är bra. Men installation via docker eller homeassistant.

Laddar numera upp dem till Kivra där många kvitton ändå kommer. Kvitto på mail behåller jag där, är ju sökbara.
Skannar med MS Lens precis som @katho skriver, suveränt

1 gillning

Har skrivit en shortcut som sparar ner aktuella dokumentet till Dropbox, en shortcut som ligger direkt tillgänglig i Dela-sheetet så det är sjukt smidigt.

Olika menyval i shortcuten beroende på vad som ska sparas ner så kvitton sparas på en plats, lönebesked på en annan, räkningar på en tredje osv. Allt som pdf, såklart.

2 gillningar

Hmm.. kanske skulle skriva nått eget... :man_shrugging:

Sparar papperskvitto för elektronik i originalkartongen. Gör det lättare när jag ska sälja den eller reklamera den.

Digitala kvitton. Ja vissa skannar jag på telefonen. Men man ska också komma ihåg att man inte behöver spara på allt som finns i hela världen. Då blir man en digital horder.

3 gillningar

För elektronik brukar jag spara orginalkvittot i kartongen, om man säljer mobilen så får pappret följa med. Har även på e-posten under arkiv i en seperat app (Outlook)
Brukar rensa eftersom då en del garantier etc.. har gått ut.

Matkvitton sparar jag bara en kortare stund. Men har råkat ut för en del fel på min Stora Coop då de har tagit för mycket betalt på vissa varor då och då.
Man får reda ut det i kundtjänsten och då får man visa upp kvittot.