Söker efter lite tips på hur man skulle kunna spara ner bilder från ett delat album till ett vanligt album på en iphone. Av någon anledning har Apple inte någon sådan funktion i iphone. Väljer man att spara bilderna så hamnar de bara i biblioteket (utan möjlighet att knyta dem till ett vanligt album) och det andra alternativet är bara att spara bilderna till ytterligare ett delat album.
Ska man som mig spara ner hundratals bilder från ett delat album, så vill man gärna inte att de bara hamnar i biblioteket, när bilderna sträcker sig över flera år och alla månader där emellan.
Blir ett ganska stökigt arbete att leta upp alla dessa bilder och manuellt lägga till dem i ett album.
Så någon lösning på hur man får dem direkt från ett delat album till ett vanligt album eftersökes!
Har för mig att bilderna i delade album inte är av lika hög kvalitet som originalbilderna heller. Ska dock tillägga att jag inte är helt hundra på detta.
Har för mig man har mer funktioner tillgängliga , när det gäller delade album, i Photos på Mac.
T.ex. kan man se platsen där bilden togs, dra och släppa bilder mellan delade&vanliga album (osäker på vart dom hamnar i ordningen i biblioteket)
Ta det här med en nypa salt , jag satt och höll på med det här för några veckor sen men minns inte exakt hur jag löste det
Precis som “Jocko” skriver: det är bara att spara bilden, d.v.s. dela-symbolen och sen “Spara bild”. Den sparas då i ditt bibliotek, precis som vilken annan bild som helst, och hamnar rätt i tidsordning (förutsatt att bilden har tidstämpel). Sen är bilden “din” och du kan göra vad du vill med den , precis som alla dina övriga bilder. Lägga till i album, redigera etc. Du får t.o.m. GPS-koordinaterna, vilket inte syns när bilden ligger i det delade albumet.
Och som “Zop” säger så blir delade bilder inte lika stora som originalen. Har för mig att de skalas ner till max 2048 pixel på längsta sidan.
Jag gjorde precis denna operation på min iPhone och det fungerar precis som jag beskriver. Du kanske måste beskriva bättre vad det är som inte fungerar, eller på vilket sätt våra svar inte besvarar din fråga.
“Ska man som mig spara ner hundratals bilder från ett delat album, så vill man gärna inte att de bara hamnar i biblioteket, när bilderna sträcker sig över flera år och alla månader där emellan.
Blir ett ganska stökigt arbete att leta upp alla dessa bilder och manuellt lägga till dem i ett album.”
Inte ett dugg svårt. Bilderna läggs automatiskt i rätt tidsordning i ditt album. För det är väl det du menar?
Om du sen vill markera alla dessa bilder och lägga dem i ett eget album så behöver du ju inte “leta upp dem”. Det är bara att gå till “Importer” så finns de där så att du kan markera alla snabbt och enkelt.
Svaret är att det inte går. Delat Album har jag aldrig sett som ett sätt att dela bilder i syfte att importera till sitt egna bibliotek. Dels för att stora bilder blir komprimerade.
Lösningen för mig har alltid varit AirDrop om jag vill importera bilder som någon annan tagit.
Finns denne inte inom räckhåll så har vi använd Mail Drop för stora bilagor.
Men möjligheten att kunna direkt skapa ett eget album direkt vore en bra lösning.