Spar vatten med nya IKEA Åbäcken

Från sajten:
image

 

Nu har IKEA börjat sälja sitt smarta lilla tillbehör som hjälper oss att spara vatten. För mindre än en femtiolapp blir det enkelt att göra en insats för såväl miljö som plånbok.

IKEA Åbäcken är en litet munstycke i akrylplast som skruvas på din vattenkran. Munstycket håller vattenflödet exakt så att du spar vatten och även den energi som krävs för att värma upp varmvatten samtidigt som du upprätthåller en god handhygien.

Via ett enkelt vred är det enkelt att växla från ång till sprayläge tack vare munstyckets ergonomiska design. IKEA Åbäcken kan installeras på tvättställsblandare från IKEA och i många fall även på de flesta vanliga tvättställsblandare.

Maximal temperatur för varmvattenanslutning vid användning av IKEA Åbäcken är 60 grader Celsius. Med Åbäcken sparas upp till 95 procent vatten i ångläge och 66 procent i sprayläge i jämförelse med vanliga tvättställsblandare vid ett vattenflöde på 5,7 l/min.

Någon som hunnit testa än?

Källa: IKEA

Galleri

2 gillningar

Det hade varit bra om det funnits ytterligare ett läge att ställa in. Nämligen helt fritt från luft. När jag fyller ett glas saft. Tar kallt vatten i en kopp kaffe som är för hett att drickas omgående. Vill jag inte ha skumsaft eller bubbelkaffe. Jag har lindat gängtejp runt insatsen i strålsamlaren (perlatorn). Nu har jag en ren klassisk vattenstråle i köket. Så som det var när jag var liten. Det bästa vore annars att kunna aktivera kranen med en fotkontakt på golvet. Så som i vissa båtar och husvagnar/bilar för att spara på färskvatten.

Själv spar jag på varmvatten genom att tvätta händerna i köket (det tillät inte mor när jag bodde hemma) istället för i badrummet. Där är det nära till varmvattenberedaren. Det kommer varmvatten direkt. Följaktligen mindre mängd varmvatten som svalnar bort i ledningen efteråt.

En annan funktion jag har synpunkter på. Det är alla kranar idag som har ett förskjutet mellanläge på blandaren. De som har kallt vatten när greppet (spaken) står i mitten. Jag hävdar att det går åt mer vatten. De saknar en referenspunkt till att starta vattenflödet i lagom temperaturområde.

Det har är så jävla frustrerande!! :rage:

Går oftast inte att justera heller, utan man måste köpa en ny insats utan ESS :frowning:

1 gillning