SpaceX skickar upp sina internetsatelliter i rymden

Det där är ju en "vill ha"-faktor bara det! :grin: Återkommer med en rapport när jag fått leveransen och parabolen är uppe

3 gillningar

Inatt verkar det ha varit ett globalt avbrott med Starlink , mitt låg nere mellan ca 01:30-03:00
Skönt att det inte hände dagtid :stuck_out_tongue:

Tjenare!

@Esse var här och gjorde en video när vi satte upp Starlink. Har kommenterat i tråden för videon där du kan få lite mer info.

För att sammanfatta det är jag riktigt nöjd. Brukar ligga på runt 200mbit ner med peak på lite över 300mbit

Videon hittar du här:

3 gillningar

Nöjd kille har fått hem sin parabol och installerat den på taket! Väldigt okomplicerad installation.

I appen visas inga hinder, vad lite orolig att grannens höga granar skulle skymma sikten men icke.

Helt klart bättre bandbredd än tidigare då jag kunde mäta 10-30 Mbps på 4G. Tradeoffen är latensen som är något högre nu.

Appen visar mååånga (korta) avbrott pga nätverksproblem. Ingenting jag märkt hittills men då har jag bara streamat film, surfat, haft teamsmöten etc.

Summa kardemumma så är jag hittills nöjd! Jag skaffade en extra Starlink router som jag använder som mesh-nod. När jag flyttade till huset så gjorde jag mig av med min speldator på grund av dåligt internet men nu fick jag feeling och väntar på delar så att jag kan sätta ihop en ny :grin:

Latensen på 4G låg runt 30 ms, nu 50-60 med enstaka spikar på runt 100ms. Helt klart värt att gå från 10-30 Mbps till 200+ trots den högre latensen.
Appen visar som sagt många avbrott som jag hittills inte märkt av men ska testa lite onlinespelande så småningom för att se om det funkar.

9 gillningar

Jag har en fråga, jag har landställe i Stockholms skärgård och är inte nöjd med 4g, vi är här ungefär 8-10 veckor per år och starlink med roam bör fungera bäst här då abonnemanget går att pausa om jag förstått rätt. Vad tror ni om detta? Såg att 3990:- från starlinks egna sida men Elgiganten 5000+ ..

Varför ska du använda Starlink Roam?. Det är väldigt dyrt.
Om du inte ska flytta starlinken allt för ofta räcker det med vanliga abonnemanget.

Det finns inte något annat mobilnät med bättre täckning/prestanda än det som ni har?

Som jag fattade det så gick inte det andra vanliga abonnemang att pausa? Jag kan ha fel men deras info sida får det att låta så.

Jag kommer alltså använda starlink 2 månader per år och även jobba härifrån. Det är massa streaming och det är bara en jäkla massa väntan och avbrott med 4g

Och anledningen är att 4/5g finns men med dålig mottagning då vi ligger lite på baksidan mot masterna :unamused:

Du har en månads uppsägning. Och aktiveringen är väldigt snabb och smidig.
Såg nu Roam har gått ner i pris. Men vad kostar det när man har Pausat?

Då passar ett vanligt abonnemang och inte roam,
Dock är jag lite sne på att starlink tar 3990 men 1-2v innan dom skickar via deras hemsida, och att köpa i Sverige i butik kostar 5100+ kr...

Jag vill/höver ju nu :laughing:

Förstår känslan.
3999 hos ClasOhlsson men såg det var slut i lager.

De böt nyligen från Gen2 till Gen3 som i princip är samma saker bara inte ett motoriserat fäste och i Gen3 har routern ethernet contract vilket Gen2 köptes separat.