Soundbar vs. Stereo HomePods

Funderar på att rationalisera bort min gamla 2.1 stereo som jag har kopplat till TVn. Eftersom allt innehåll spelas från Apple TV 4k så är HomePods i stereopar ett alternativ.

Är det någon som kör med den setupen och kan jämföra med till exempel en soundbar av bättre kvalitet?

Har för mig att @Hakan_Ander föredrog Sonos Beam framför ett stereopar med HomePod:ar (rätta mig om jag har fel).

Det stämmer. Kör idag en Beam och två Sonos One.
Men när stödet för Dolby Atmos och att sätta HomePod som default som TV ljud så testade jag att koppla in mina två HomePods jag har i köket.
Men blev inte speciellt imponerad av ljudet jämnfört med mitt Sonos som gav mycket mer grund och dynamik.

Jag testar just nu
sonos beam vs. Homepod i stereopar
sonos beam + play:1 vs. Homepod i stereopar
Håller med @Hakan_Ander om att det sista låter bäst.
Så länge Homepod är begränsad till att enbart spela i stereopar så kommer sonos utbyggbara system vinna

Ok. Tack för alla svar! Inser att jag kommer få problem med att placera en soundbar då TVn står på bänken och en soundbar kommer dölja bilden.

Är inget alternativ att sätta upp på väggen så jag får fundera lite på hur jag gör… :wink:

Tegelstenar under tvn för att få upp den lite.

Värt ett försök men jag tror bara det skulle se dumt ut. :grimacing:

Men då jämför du ju genast med något helt annat än just 2.x, inte riktigt rättvis jämförelse.

Var precis hemma hos sonens kompis och hämtade honom. Föräldrarna hade som en slump faktiskt köpt endast en Sonos beam till sin TV.

Var inte jätteimponerad av ljudet, framför allt när man ”bara” spelade musik i den. Nu är den ju inte byggd för det, men så borde ju HomePods funka bättre…

Nä, nu läste du inte hela :wink:

Det tyckte jag att jag gjorde :slight_smile:

”Så länge Homepod är begränsad till att enbart spela i stereopar så kommer sonos utbyggbara system vinna”

Där tolkar jag dig som att Sonos är bättre för att det går att bygga ut och göra till något mer än ett stereopar, men det var ju jämförelsen mellan Sonos och HomePod som just stereopar som var aktuell :slight_smile:

Den håller jag på att testa.
Är inte helt övertygad om vilken uppsättning som är bäst.
Homepod har ju atmos och spelar högra med fetare bas

Ok men du förstod nu hur jag tolkade det? :smiley:

Yes
Jag kunde varit tydligare från början.
Nånstans hoppas jag att Apple släpper möjligheten att bygga ett surroundsystem med Homepod, HomePod mini och en eventuell framtida bas

HomePod Boom? :thinking:

Det hoppas jag också, tror även det hade varit en smal sak för dem att lösa då varje enhet redan kan kommunicera och skapa ljudbild utifrån den andres position.

Kanske inte behöver vara en separat högtalare utan använda sig av befintliga baselement.